دانلود پروژه کارشناسی برق بررسی FPGA و کاربردهای آن عنوان پروژه: بررسی FPGA و کاربردهای آن قالب فایل: WORD تعداد صفحات: 58 صفحه فهرست مطالب: مقدمه ساختار کلی FPGA مقایسه FPGA با MPGA مراحل پیاده سازی یک طرح بر روی FPGA جایگزینی و سیم کشی اتصالات دا

دانلود پروژه کارشناسی برق بررسی FPGA و کاربردهای آن  عنوان پروژه: بررسی FPGA و کاربردهای آن قالب فایل: WORD تعداد صفحات: 58 صفحه  فهرست مطالب:  مقدمه  ساختار کلی   FPGA  مقایسه FPGA با MPGA  مراحل پیاده سازی یک طرح بر روی FPGA جایگزینی و سیم کشی اتصالات دا

دانلود پروژه کارشناسی برق بررسی FPGA و کاربردهای آن

عنوان پروژه: بررسی FPGA و کاربردهای آن
قالب فایل: WORD
تعداد صفحات: 58 صفحه

فهرست مطالب:

مقدمه

ساختار کلی   FPGA

مقایسه FPGA با MPGA

مراحل پیاده سازی یک طرح بر روی FPGA

جایگزینی و سیم کشی اتصالات داخلی

انواع متفاوت معماری های FPGA

معیارهای اساسی انتخاب واستفاده ازFPGA

تکنولوژی های مختلف برنامه ریزی

استفاده از S RAM

استفاده از Anti_Fuse

استفاده از تکنولوژی های گیت شناور( E EPROM, EPROM  )

معماری بلوکهای منطقی

اثر معماری بلوکهای منطقی بر کارایی FPGA

معماری اتصالات قابل برنامه ریزی

تراشه های قابل بر نامه ریزی CPLD

مقایسه FPGA ها و CPLD ها

انواع PLD ها

مقایسه معماری CPLD ها و FPGA ها

مقایسه CPLD ها و FPGA از نظر اتصالات داخلی

بهره برداری از گیت های منطقی

تکنولوژی ساخت تراشه

زبان توصیف سخت افزاری AHDL

نمادها

اسامی در AHDL

گروهها

محدوده و زیر محدوده گروهها

عبارات بولی

عملگرهای منطقی

عملگرهای حسابی

مقایسه گرها

حق تقدم در عملگرهای بولی و مقایسه گرها

گیتهای استاندارد(ساده)

بافر TRI

ماکروفانکشن ها

پورتها

نگاهی گذرا به VHDL

ویژگیهای زبان VHDL

دستورات زبان VHDL

مراحل پیاده‌سازی برنامه‌های  VHDL در FPGA


* در مقدمه پروژه چنین می خوانیم:

امروزه  با پیشرفت در زمینه ساخت قطعات قابل برنامه ریزی در روشهای طراحی  سخت افزار تکنولوژی V LSIجایگزین SSI شده است.رشد سریع الکترونیک سبب شده است تا امکان طراحی با مدارهای مجتمعی فراهم شود که درآنها استفاده از قابلیت مدار مجتمع با تراکم بالا و کاربرد خاص نسبت به سایر کاربردهای ان اهمیت بیشتری دارد. از اینرواخیرا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص(  Integrated Circuit (Application  Specific به عنوان راه حل مناسبی مورد توجه قرار گرفته است(ASIC) وروشهای متنوعی در تولیداین تراشه ها پدیدآمده است.در یک جمع بندی کلی مزایای طراحی به روش A SIC عبارت است از :

اولین تراشه قابل برنامه ریزی که به بازار عرضه شد ، حافظه های فقط خواندنی برنامه پذیر PROM)) بود که خطوط آدرس به عنوان ورودی وخطوط داده به عنوان خروجی این تراشه ها تلقی می شد. PROM شامل  دسته ای از گیتهای  AND ثابت شده(غیر قابل برنامه ریزی ) که به صورت رمز گشا بسته شده اند و نیز یک ارایه O R قابل برنامه ریزی  است.

از آنجایی که PROM دارای قابلیت های لازم برای پیاده سازی مدارهای منطقی نمی باشد، از این تراشه ها بیشتر به عنوان حافظه های قابل برنامه ریزی استفاده می شود.

این قطعات دارای دو آرایه قابل برنامه  ریزی AND,OR هستند .در سال 1920 Philips, ساختار PLA  را به بازار عرضه کرد که دواشکال ان  هزینه گران ساخت ان وسرعت کم آن بود.

شرکت Memories   Monolitic  برای پوشش دادن اشکالات PLA ساختار آرایه قابل  برنامه ریزی منطقی PAL را به بازار عرضه کرد. PAL شامل  یک آرایه AND قابل برنامه ریزی و یک OR تثبیت شده است.

PALهای استاندارد،آرایشهای متفاوتی دارند که هر یک از آنها توسط عددی یکتا مشخص می شوند.این عدد همیشه  با پیشوند PAL  شروع می- شود .دو رقم بعدازPAL , تعداد ورودیها را نشان می دهد که شامل خروجیهایی است که به صورت ورودی به کار روند.حرف بعد از تعداد ورودیها نوع خروجی را نشان می دهد:

L  یعنی فعال پایین,  H  یعنی فعال بالا و  P یعنی قابل برنامه ریزی .

یک یا دو عد د بعدی که بعد از نوع خروجی قرار می گیرد،تعداد خروجیهاست. به عنوان مثال PAL10L8  دارای 10 ورودی و8 خروجی فعال پایین است.

علاوه بر این شماره  PALمی تواند  پسوند هایی برای تعیین سرعت ،نوع بسته بندی و حوزه حرارتی داشته باشد.

بعد از PAL، یکی از تراشه های منطقی قابل برنامه ریزی PLD(Programable Logic Device) که در بسیاری از کاربرد ها،جایگزین مدارهای MSI,LSI  با عنوان  آرایه عمومی منطقی GAL)) به بازار عرضه شد.

GAL(Generic Array Logic) شامل آرایه ای قابل برنامه ریزی از گیت های AND است که به گیتهای  OR متصل شده است.

درGAL به جای فیوزاز سلولهایی از نوع CMOS که قابل پاک شدن  به صورت الکتریکی هستند (E2CMOS) هستند استفاده شده است.

GAL آرایشهای متنوعی  دارد  که هر یک توسط  شماره  یکتایی مشخص می شود.این شماره ،همواره با پیشوند GAL آغاز میشود دو رقم اولیه که بعد از پیشوند GAL می آید تعداد ورودیها را نشان می دهند که  خروجیها یی که میتوانند به عنوان ورودی نیز به کار روند را در بر دارد.حرف V که بعد از ورودیها می اید،خروجی متغیر و یک یا دو رقم بعد از آن، تعداد خروجیها را نشان می دهد.

به عنوان مثال GAL1 6V 8 دارای 16 ورودی و 8 خروجی متغیر است.

به همراه تراشه های قابل برنامه ریزی ASIC قابل ماسک MPGA(Masked Programmable Gate Array) نیز شروع به رشد کرد که به صورت ارایه أی  از ترانزیستور های پیش ساخته هستند و برای پیاده سازی مدارهای منطقی ، در کارخانه های سازنده به یکدیگر متصل می شوند.ظرفیت آنها طی ده سال ، از  حدود هزار گیت به مرز چند ده هزار گیت رسید.

پیشرفت در ابزار های طراحی  و نیز تراشه های قابل برنا مه ریزی منجر به عرضه FPGA شد.

امروزه FPGA ها از نظر تکنولوژی در زمره بزرگترین مدارهای مجتمع موجود در بازار هستند.مثلا محصولات Altera  از سری FLEX10K با تکنولوژی نیم میکرون ، حدود ده میلیون ترانزیستور را در گستره أی به ابعاد  1.8cmدر 1.5 cmجای داده اند.

گر چه این محصولات  ظرفیتی  بیش از 300000 گیت و300 پایه I/ /O  را به کاربر عرضه می کند ولی با این همه هنوز از تراشه هایی چون 1 6V8  و نیز سری   74LS00استفاده فراوانی به عمل می اید. با وجود اینکه می توان 7000 نوع از تراشه  اخیر در یک FPGA معمولی جای داد.

بیشتر FPGA ها ی مورد استفاده ظرفیتی حدود 8000 گیت دارند .از       های بزرگتر برای ساخت نمونه های اولیه  به منظور پیاده سازی نهایی  با MPGA ها استفاده می گردد .

این امکان نتیجه پیشرفت در نرم افزار های طراحی است که میتوانند مستقل از تراشه نهایی طراحی را انجام دهند و در نهایت طراح می تواند تصمیم بگیرد که طرح با FPGA یا MPGA پیاده سازی گردد .

به نظر می رسد که در آینده ، ایده FPGA همچنان قوام بیشتری به خود گرفته و با ایجاد ابزارهای طراحی قویتر که دستورات پیشرفته تری از  VHDL(Very Hardware Description Languages) و AHDL  (Altera Hardware  Description  Languages) را پشتیبانی می کنند، راه برای  به کار گیری هر چه بیشتر  این گونه تراشه ها هموار گردد.طلیعه این گونه پیشرفت ها را می توان درتراشه ها ی بسیار پیشرفته (FIPSOC (Fild ed  Programmable System On Chip مشاهده کرد.

خرید و دانلود محصول

 


FPGA , معماری بلوکهای منطقی , CPLD , زبان VHDL , گیت , AHDL


2 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۹:۴۳:۰۲
    Thanks in support of sharing such a fastidious idea, article is good,
    thats why i have read it fully

       Carlos در ۱۳۹۶/۰۲/۱۲ - ۱۲:۲۹:۰۳
    Precisely what I was looking for, appreciate it for putting
    up.


    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >