پیشینه و مبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری

پیشینه و مبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری

پیشینه و مبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری

پیشینه و مبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وریدسته: اقتصاد
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 273 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

پیشینه ومبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری

پیشینه و مبانی نظری اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری

 

جزئیات:

 

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

 

فصل سوم: مبانی نظری و ساختار الگو

3-1-مقدمه..................................... 31

3-2-تاریخچه بهره­وری........................... 32

3-3-بهره­وری، اهداف و تعاریف آن................ 34

3-4-بهره­وری جزئی.............................. 36

3-5-بهره­وری کل عوامل تولید.................... 37

3-6-بهره­وری کلی............................... 37

3-7-بهره­وری و شاخص­های آن ..................... 38

3-7-1-شاخص بهره­وری جزیی (PFP)............... 39

3-7-2-شاخص بهره­وری کل (TFP)................. 39

3-8-عوامل مؤثر بر بهره­وری کل عوامل............ 40

الف) سرمایه­گذاری خارجی...................... 40

عنوان                                         صفحه

 

ب) تحقیق و توسعه............................ 40

ج) سیاست تجاری.............................. 40

د) آموزش و تحصیلات........................... 44

ه) کارایی و دانش مدیریت..................... 44

3-9-اندازه­گیری بهره­وری کل عوامل............... 46

3-9-1-روش­های غیر پارامتری................... 46

3-9-2-روش پارامتری.......................... 46

3-9-2-1-پسماند سولو....................... 48

3-10-ساختار الگو.............................. 48

3-11-تعریف متغیرها............................ 51

3-12-روش تحقیق................................ 51

3-13-انواع مدل­های داده­های ترکیبی سری زمانی (پانل)  52

3-14-آزمون ایستایی در داده­های ترکیبی.......... 54

3-14-1-آزمون لوین و لین و چو................ 54

3-14-2-آزمون آیم، پسران و شین............... 56

3-14-3-آزمون فیشر........................... 58

3-15-آزمون‌های تشخیص........................... 59

3-15-1-آزمون چاو............................ 59

3-15-2-آزمون بروش- پاگان.................... 60

3-15-3-آزمون هاسمن.......................... 61

 


مبانی نظری و ساختار الگو

 

3-1-مقدمه

 

تجارت خارجی می­تواند از طرق مختلف از جمله افزایش تکنولوژی، موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورد. از آنجایی که برایند تغییرات تکنولوژی در شاخص بهره­وری بازتاب و نمود پیدا می­کند، لذا می­توان از بهره­وری به عنوان شاخصی جهت بررسی پیشرفت تکنولوژی استفاده نمود.

در مورد عوامل موثر بر بهره­وری به خصوص عوامل مربوط به تجارت خارجی، فرضیه­های متعددی وجود دارد. برخی از اقتصاددانان ادعا کرده­اند که، وجود رقابت وارداتی شدیدتر باعث می­شود که، بنگاهها از نوآوری­های بیشتری استفاده نمایند، تا بتوانند در صحنه فعالیت ماندگار شوند. برخی دیگر ادعا می­کنند که، تماس­های مکرر بنگاههای صادر کننده با بازارهای بین­المللی باعث تسهیل جذب تکنولوژی جدید می­گردد. با این وجود، تلاش­هایی که جهت تأیید تأثیر مثبت تجارت خارجی یا باز بودن اقتصاد بر بهره­وری ضمن استفاده از آمارهای کلی صورت گرفته، نتیجۀ یکسانی نداشته است و لذا سؤال مربوط به اندازه­گیری منافع انتظاری تجارت خارجی بر رشد اقتصادی، ضمن استفاده از آمار کلی سطح ملی هنوز به قوت خود باقی مانده است. (رودریگرز و رودریک، 1999، بنیامین و فرانتینو، 2001) این سؤال در چند دهۀ اخیر منجر به بررسی رابطه بین تجارت خارجی و بهره­وری در سطح بنگاه یا صنعت شده است. ( اندرسون برنارد و همکاران، 1998، تایبوت، 1992، استونمن، 1995، کلردس و همکاران ،‌ 1998)

برخی از پژوهشگران آثار تجارت خارجی یا "اقتصاد باز" بر بهره­وری را از منظر "سرریز دانش فنی" ناشی از تماس­هایی که کشورهای مختلف به شکل مبادله کالاهای قابل تجارت برقرار می­کنند، مورد بررسی قرار می­دهند. تأثیر این نوع سرریز، مثبت و معنادار گزارش شده است. (کو و هلپمن، 1995، کلر، 1998)

 

ادامه مطلب - دانلود

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >