مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 146 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 38

مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc



بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

فهرست عناوین :

تاریخچه کیفیت-

مفهوم کیفیت-

انواع کیفیت-

کیفیت خدمات-

اجزای اصلی خدمات-

ابعاد کیفیت در خدمات بهداشتی-

ضرورت توجه به کیفیت خدمات-

مدل زهانگ-

سایرمدل های بهبود کیفیت خدمات-

مروری بر مطالعات-

مطالعات خارجی- مطالعات داخلی-

کیفیت خدمات بیمارستانی

تاریخچه کیفیت

مفهومکیفیتبرایاولین باردرفعالیتهایاقتصادیوصنعتیموردتوجهقرارگرفتهاست. یکی ازپیشگامانایننهضت،دمینگبود. وییکآمارشناسآمریکایی استکهدردهه1950میلادیضمنتوجهبهکیفیتکالاهای ژاپنی،محصولاتصنعتیاینکشورراکهدارایکیفیتینامطلوب بود،بهدرجهایازکیفیتارتقاءدادکهاینمحصولاتبازارهای جهانیرادرسیطرۀخوددرآورند. سپسدرادامۀکوششهایمربوط بهافزایشکیفیتمحصولها )بروندادها( بهتدریجکیفیتعناصر دیگرنظامهایتولیدی )طراحیتولیدمحصول،دروندادوفرایند( موردتوجهقرارگرفتوسرانجاممفهومکیفیتجامعومدیریتکیفیتجامعپدیدآمدوکاربردهایآندرصنعتوکشاورزیوسایرخدماتموردتوجهواقعشد(Bazargan, 1995).

2-3-2- مفهوم کیفیت

کلمهکیفیتازریشۀعربیکَیفَبهمعنیچگونگی، چونی،صفت،حالتوچگونگیچیزیاست .(عمید، 1376)برایکیفیت تعاریفگوناگونیازطرفصاحبنظرانارائهشدهاست. بااینحال کیفیتهمانندزیباییوخوبیواژهایاستکهباذهنیتسروکار دارد. بنابراینمعنیآنباتوجهبهذهنیتافرادمختلفتغییرمیکند. بدینسانهرفردممکناستدرچارچوبارزشهایموردنظرخود کیفیتراتعریفکردهودربارۀآنبهگونهایخاصقضاوتکند(Bazargan, 2001). درنظریهکلاسیککیفیتیکمحصولویایکخدمتومیزان تطبیقآنبااستانداردتعریفشدهاستوحدنهاییکیفیتدراین تعریفمیزانتطبیقمحصولیاخدمتموردنظربامشخصاتاعلام شدۀآنمحصولاست(Razani, 1994). "کیفیتدرجهتعالی،درجهانطباقبا استانداردها،نوعوویژگیهایتعالیدرونیوذاتی،برتریدرنوع، پالایشدرارتباطبااستاندارد،خصوصیات،صفاتویژهومطلوبو روشعملاست"(Ghoorchian, 1994). کیفیت خدمات، مفهومی چند وجهی است که در نهایت در ذهن مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرد (Lehtinen, 1982). کیفیت خدمت اندازه و جهت مغایرت بین ادراک مشتری از خدمت و انتظارهای اوست (Grönroos, 2001). کیفیت خدمت، قضاوت همه جانبة مشتری دربارة ماهیت برتر خدمت نسبت به خدمات مشابه با مزیتهای برجستة آن است (Zeithaml,. et al, 2000). کیفیت خدمت، سازگاری پایدار با انتظارهای مشتری و شناخت انتظارهای او از خدمت خاص است .(Parasuraman, 1993) کمیسیونمشترکاعتباربخشیسازمانهایبهداشتی،کیفیترا چنینتعریفکردهاست : سطحقابلقبولازخدماتبهداشتی ارائهشدهبهافرادوجوامعکهاحتمالنتایجبهداشتیمطلوبراافزایشدهدومطابقبادانشحرفهایروزباشد(Lamei, 1384) .

کافمن و همکارانکیفیتراانطباقوضعموجودبااستانداردهایازقبل تعیینشدهومتناسببودنویژگیهایعناصرباانتظاراتمیدانند (Turani, 2001). کیفیت واژه ی رایج و آشنایی است که از مفهوم و نحوه ی کاربرد آن تفاسیر گوناگونی به عمل آمده است. اما وجه مشترک تمام تعاریف سازگاری کالا یا خدمت با انتظارات و نیازهای مشتری است. به عبارت دیگر کیفیت وقتی به دست می آید که تولید یا خدمت انتظارات مشتری(داخلی و خارجی) را براورده سازد. کیفیت از مشتری شروع می شود لذا هر گونه توجه به کالا یا خدمت بدون توجه به نظر مشتری الزاما کیفیت را به دنبال ندارد. بنابر این باید نظر مشتریان را جویا و از نیازهای آنان به خوبی آگاه شد و تولید ویا خدمت را مطابق با آن نیازها ارائه کرد(رحمانی، 1378).

 

2-3-3- انواع کیفیت

کیفیت به جهار قسمت عمده تقسیم می شود(Free man-Bell$ et al, 1994 )

1-  کیفیت ارتباط: درک مشتریان، گوش دادن به آنها و ایجاد ارتباط دو سویه و مشورتی با آنان.

2-  کیفیت تشخیص: آیا این درک به استاندارد هایی بارای تحویل آشکار خدمات مبدل شده است؟

3-  کیفیت تحویل: آیا این استاندارد ها واقعا تحویل داده شده اند؟ و هنگامی یک شکست خدماتی پیش می آید، عملی جهت آن در نظر گرفته شده است؟

4-  کیفیت کارکنان و سیستم ها: آیا کارکنان به درستی آموزش دیده اند؟ تشویق می شوند؟ به درستی مدیریت می شوند؟

درمجموعمیتوانگفت،رضایتمشتریازارزیابیشناختیوعاطفییکفردناشیمیشود،بهصورتیکهفردانتظاراتخودرابا عملکردادراکشدهمحصولیاخدماتمقایسهمیکند. اگرعملکردادراکشدهکمترازانتظاراتباشد،مشتریناراضیخواهدبودواگرعملکردادراکشدهفراترازانتظاراتمشتریباشد،مشتریراضیخواهدبود . واگرعملکردادراکشدهبرابرباانتظاراتمشتریباشد، مشتریدریکحالتخنثیوبیتفاوتقرارمیگیرد .

2-3-4- کیفیتخدمات

ماشینیککالایفیزیکیاستامانوعورفتاربامشتری یکخدمتمحسوبمیشود،بهدلیلهمینگستردگیوپیچیدگی،درطولدهههای60تا80طیفوسیعیازتعاریفدرارتباطباخدمتارائهشدهاست. بااینحال،تعریفجامعیازخدمتارائهنشدهاست. خدمتفرآیندیاستمشتملبریکسریازفعالیتهایکموبیشنامحسوسکهبهطورطبیعیامانهلزوماهمیشگی،درتعاملاتبینمشتریانوکارکنانویامنابعفیزیکییاکالاهاویاسیستمهای ارائهکنندهخدمت،رویدادهتاراهحلیبرایمسائلمشتریانباشد(Gronroos ,2000).

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی , مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی , پیشینه تحقیق کیفیت خدمات بیمارستانی , مبانی نظری کیفیت خدمات بیمارستانی , مبانی نظری , پیشینه تحقیق , کیفیت , خدمات , بیمارستانی

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >