دانلود تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت

دانلود تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت

تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت

تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت

دسته: فقه و حقوق اسلامی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 517 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 227

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 227 صفحه تهیه شده استایران در روند چندین هزار سال تاریخ خویش ، به دلیل موقعیت جغرافیایى ویژه اش پل ارتباطى میان اقوام شرق و غرب نقش مهمى را در روابط اجتماعى ملل ایفا نموده است

قیمت فایل فقط 15,900 تومان

خرید

تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت

 

 فهرست مطالب

 پیشگفتار

 1 - جغرافیاى ایران

 2 - مهاجرت اقوام آریایى

 3 - عصر اوستایى

 4 - حکومت هاى ناحیه اى قبل از هخامنشیان

 5 - امپراتورى هخامنشیان

 6 - سلوکیان

 7 - پارتیان (اشکانیان )

 8 - ساسانیان

 9 - ورود اسلام به ایران و اثرات آن

 10 - دولت اموى

 11 - قیام ابومسلم و انتقال قدرت به عباسیان

 12 - ایران در زمان حکومت عباسیان (132 - 656 ه .ق .)

 13 - حکومت طاهریان

 14 - صفاریان

 15 - حکومت سامانیان

 16 - دولت غزنویان

 17 - آل بویه

 18 - حکومت سلجوقیان

 19 - حکومت خوارزمشاهیان

 20 - حکومت مغول در ایران

 21 - دولت تیموریان

 22 - حکومت ترکمانان قراقویونلو و آق قویونلو

 23 - زمینه ظهور سلسله صفوى

 24 - زمینه تشکیل دولت افشاریه

 25 - تشکیل دولت زندیه

 26 - دولت قاجاریه

ماموریت گاردان و تشکیل ارتش در زمان قاجار 

پیشگفتار 

ایران در روند چندین هزار سال تاریخ خویش ، به دلیل موقعیت جغرافیایى ویژه اش - پل ارتباطى میان اقوام شرق و غرب - نقش مهمى را در روابط اجتماعى ملل ایفا نموده است . همین امر باعث شده است تا در جاى جاى این سرزمین پهناور، اقوام مختلف همواره در تردد باشند و بعضا در موقعیت مناسب در منطقه اى از این سرزمین براى خود حکومتى ایجاد نمایند. برخورد این حکومت ها با یکدیگر و تاثیر و تاثر پذیرى از همدیگر در روابط اجتماعى ، گاه باعث جذب و مستهلک شدن قومى در قومیتى دیگر و گاه در نشیب و فرازهاى تاریخى باعث اضمحلال کامل آنان شده است . اما همین فرایندهاى اجتماعى نیز باعث دوام و بقاى چندین هزار ساله سرزمین ایران گردیده است . به طورى که دانشمندان ، این سرزمین را یکى از هفت منطقه ى تمدن ساز بشرى به حساب مى آورند.

1 O جغرافیاى ایران 

فلات ایران که محدوده ى طبیعى و پهنه ى بزرگ رویدادهاى تاریخ اقتصادى - اجتماعى ایران و مرکز فعالیت قوم ایرانى بوده است ، از شرق و غرب بین دره ى سند و سرزمین میان رودان (بین النهرین ) و از طرف شمال ، بین ترکمنستان و دریاى خزر و ماوراى قفقاز و آمو دریا (رود جیحون )، از طرف جنوب ، به خلیج فارس و دریاى عمان منتهى مى گردد که مجموعا حدود 000/600/2 کیلومتر مربع مساحت آن مى باشد که قریب 63 یا 000/648/1 کیلومتر مربع آن ، مساحت ایران کنونى است .

سرزمین کنونى ایران از نظر شرایط مختلف جغرافیایى ، یعنى پستى و بلندى زمین ، آب و هوا و اقلیم ، میزان رطوبت ، نوع گیاهان و جانداران ، استعداد خاک و منابع زیر زمینى داراى وضع بسیار متفاوت مى باشد.

منابع زیرزمینى ایران  

ایران داراى منابع زیرزمینى ، ذخایر بسیار غنى نظیر آهن ، مس ، قلع ، سرب ، نفت ، ذغال سنگ ، اورانیوم ، طلا، نقره و سنگ هاى قیمتى مانند فیروزه ، سنگ لاجورد و عقیق مى باشد که از دوران هاى قدیم مورد استفاده بوده و توجه ملل باستانى نظیر آشور را به خود جلب مى کرده است .

نفت و گاز که مهم ترین ذخیره تحت الارضى ایران مى باشند داراى مقام ویژه اى در اقتصاد ایران بوده و بنابر آخرین برآوردهاى کان هان ایران ، داراى حدود یازده میلیارد تن ذخیره نفتى مى باشد که معادل 13 نفت جهان و نزدیک به 25 ذخیره ى نفتى کشورهاى خاورمیانه است .

شرایط جغرافیایى ایران  

شرایط جغرافیایى بسیار متفاوت و مختلف ایران که در حقیقت وضعیت یک شبه قاره را به آن داده است عامل بسیار مهم در مسیر وقایع و رویدادهاى تاریخ اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى این سرزمین بوده است .

خاک ایران به دلیل وسعت و موقعیت استراتژیک اش ، شرق و غرب جهان باستان را به یکدیگر متصل مى نمود و از این طریق ، علاوه بر این که سبب انتقال فرهنگ و تمدن شرق و غرب گردید، در عرصه ى اقتصادى و روابط بازرگانى و تجارى ، نقش بسیار مهمى را ایفا مى نمود. (3)

زندگانى زرتشت  

زرتشت که نام خانوادگى او اسپیتمه (در زبان پهلوى اسپیتمان یا سپنتمان شده است ) پیغمبر بزرگ آریایى ، در آغاز یکى از ریشى هاى عصر ودایى به شمار مى رفت . (15)

بعدها که بر اثر مهاجرت آریاهاى ایرانى و پیدا شدن جامعه جدید و موجبات تازه ، لازم آمد که در سنن قدیم ودایى تجدید نظر شود، زرتشت به نام یک مصلح و پیغمبر از مقررات و سنن قدیم ودایى آن چه که موافق زمان و جامعه جدید آریایى مى دانست اخذ کرده و تغییراتى در مذهب آریایى قدیم داد و دینى پدید آورد که بعدها به نام او، آیین زرتشتى و مزدیسنا خوانده شد. (16)

نوع فایل:word

سایز:517 KB 

 تعداد صفحه:227 

قیمت فایل فقط 15,900 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >