دانلود مقاله ارزش کار و تلاش از دیدگاه قرآن کریم و حضرت علی (ع)

دانلود مقاله ارزش کار و تلاش از دیدگاه قرآن کریم و حضرت علی (ع)

مقاله ارزش کار و تلاش از دیدگاه قرآن کریم و حضرت علی (ع)

مقاله ارزش کار و تلاش از دیدگاه قرآن کریم و حضرت علی (ع) دسته: پاورپوینت و ورد
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 68 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

در این مقاله سعى شده است ‏با بهره ‏گیرى از نهج‏ البلاغه و کتب مرتبط با آن و استفاده از اندیشه‏ هاى برخى از متفکران، کار بررسى شود و با دیدگاه جامعه‏ شناختى مقارنه و مقایسه گردد

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

چکیده

 

حضرت على علیه السلام ضمن دفاع از اصول و موازین دین مبین اسلام از کار و تلاش در مسیر احیا و آبادانى جامعه دریغ نکرد و مزارع و باغ‏هاى متعددى را احیا و آباد کرد . در مدت خلافت‏ خویش نیز از کار غافل نگشت . در طول حیات خود اثرى گران‏بها به نام «نهج ‏البلاغه‏» را به یادگار گذاشت . در این اثر جاویدان بسیارى از آموزه‏هاى الهى، سیاسى، مذهبى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و . . . آمده است .

 

در این مقاله سعى شده است ‏با بهره ‏گیرى از نهج‏ البلاغه و کتب مرتبط با آن و استفاده از اندیشه‏ هاى برخى از متفکران، کار بررسى شود و با دیدگاه جامعه‏ شناختى مقارنه و مقایسه گردد .

 

واژه ‏هاى کلیدى: کار، تقسیم کار، کار آزادانه و اجبارى، بیکارى، کارهاى شایسته، کارهاى ناشایست

 

 

 

1 . مقدمه

 

هر جامعه‏ اى براى تداوم حیات و بقا به کار و فعالیت مردم و مسؤولان احتیاج دارد . نیاز به کار از قرون باستان وجود داشته است و هرچه مى‏گذرد، بر اهمیت آن افزوده مى‏گردد . کار قسمت اعظم از زندگى انسان را در بر مى‏گیرد .

 

به عقیده ‏ى بسیارى از متفکران اجتماعى و اندیشمندان اسلامى انسان موجودى اجتماعى است . انسان‏ها قسمت اعظم نیازها و احتیاجات خود را از طریق کار گروهى و اجتماعى تامین مى‏کنند . حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام، اندیشمند و پیشواى برجسته شیعیان و امت اسلامى کار و تلاش را با درایتى واقع‏بینانه بیان نموده است .

 

کار از مفاهیم مهم علم جامعه‏شناسى است . کار سرمایه و ذخیره‏ى ملى است و مى‏تواند به رشد تمدن کمک کند . اگر افراد جامعه‏اى به طور نسبى بتوانند کار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها، توانایى‏ها و علائق آنها باشد، زمینه براى نوآورى، ابتکار، رشد و پیشرفت در ابعاد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مى‏آید . برعکس اگر زمینه‏هاى اشتغال و کار در جامعه محدود و تقاضا براى کار بسیار باشد، به تدریج‏بیکارى افزایش مى‏یابد . گسترش بیکارى منجر به آسیب‏ها و پیامدهاى ناگوار در جامعه مى‏شود .

 

فهرست مطالب :

 

چکیده 3

 

1 . مقدمه. 3

 

2 . تعریف کار 4

 

3 . ارزش و اهمیت کار 5

 

4 . ملاک‏ها و معیارها در انتخاب شغل و کار 6

 

5 . کار از دیدگاه‏هاى فیزیولوژى و روان‏شناسى.. 8

 

6 . کار آزدانه و غیر آزادانه (اجبارى) 8

 

7 . کارهاى شایسته. 10

 

8 . کارهاى ناشایست... 12

 

9 . تقسیم کار 13

 

10 . رابطه‏ى طبقات و اقشار با تقسیم کار 15

 

11 . بیکارى و کم کارى.. 16

 

12 . نظارت در کار 18

 

13 . نتیجه‏ گیرى.. 19

 

پی‏ نوشتها: 20

 

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >