پاورپوینت جامع واحد تقطیر ناپیوسته

پاورپوینت جامع واحد تقطیر ناپیوسته

 

پاورپوینت جامع واحد تقطیر ناپیوستهدسته: شیمی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 2112 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 102

پاورپوینت جامع واحد تقطیر ناپیوسته در 102 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx

قیمت فایل فقط 11,500 تومان

خرید

پاورپوینت جامع واحد تقطیر ناپیوسته در 102 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 

تئوری آزمایش :

برجهای سینی دار

 برجهای سینی داراستوانه هایی عمودی هستند که در آنها مایع و گاز به صورت مرحله ای در سینی ها و یا صفحات ، تماس حاصل می نمایند . به این صورت که گاز از پایین به بالا و از طریق روزنه های موجود در صفحات به صورت حباب درآمده وبه درون مایع پراکنده می شود و ایجاد کف می کند .
  گاز و مایع سپس از یکدیگر جدا شده و به سمت صفحات بعدی حرکت می کنند .

 نتیجة کلی ، یک تماس چند مرحله ای متقابل است . با وجود آنکه در هر مرحله یک جریان متقاطع گاز مایع وجود خواهد داشت ، هر صفحة برج به منزله یک  مرحله در نظر گرفته می شود ، زیرا تماس کافی بر روی هر  صفحه انجام شده و پس از نفوذ فازها از یکدیگر دو فاز از هم جدا می شوند .

 

مشخصات عمومی پوسته وسینی ها

در ساخت برجها، برحسب شرایط عملیاتی وخوردگی، می توان از انواع مواد مانند، شیشه، فلزات با آسترشیشه ای، کربن نفوذ ناپذیر، پلاستیک وحتی چوب استفاده کرد. البته دراغلب موارد ازفلزات استفاده می شود وبرای  کاهش هزینه ساخت، شکل برج عموماً به صورت استوانه ای است.

 

در برجهای کوچک به منظور تمیزکردن، دریچه هائی دراطراف آن نصب می کنند و دربرجهای بزرگ به ازای هرده سینی یک راه ورود(Man way ) به برج درنظر گرفته می شود.

 سینی ها عموماً از ورق های فلزی ودرصورت لزوم از آلیاژهای بخصوص ساخته می شوند. ضخامت سینی ها با توجه به میزان خوردگی مجازتعیین می شود. برای جلوگیری از حرکت سینی دراثر حرکت گاز سینی ها به بدنه برج وصل شده ونیز ازمیله های نگه دارنده درزیر آنها استفاده می شود. درنصب سینی ها فاصله کافی بین بدنه برج وسینی به منظور پیش بینی انبساط حرارتی درنظرگرفته می شود.

 

سینی های کلاهکی :( Bubble – cap )

در این سینی ها دودکش یا مجراهائی گازرا وارد کلاهکها می نمایند. دراطراف این کلاهکها منافذ یا شکافهائی دیده می شود که گاز پس از عبور ازآنها به صورت حبابهائی درآمده ودر فاز مایع پراکنده می شود. عمق مایع برروی این سینی ها به نحوی است که کلاهکها تقریباً درآن فرومی روند.

 

سینی های مشبک :(Sieve perforated )

قسمت عمده این سینی ها صفحه فلزی افقی ومشبک آن است که مایع ازروی آن عبور نموده وگاز از طریق منافذ واز زیر سینی واردمایع می شود. گازی که به این طریق پخش می شود، لایه کف آلود ومتلاطمی را درروی سینی ایجاد می کند ودر نتیجه سطح انتقال جرم زیادی بین دو فاز ایجاد خواهد شد.

 

انواع تجهیزات

برج های سینی دار

برج های سینی دار، استوانه های قطوری هستند که در داخل آنها تعدادی سینی به فاصله های معینی از یکدیگر نصب شده اند . وجود سینی ها به منظور ایجاد تماس بهتر بین فاز گاز و فاز مایع است . فاز مایع معمولاً از بالای برج وارد شده و تحت اثر نیروی ثقل به سمت پایین جریان می یابد. اگر جهت جریان ها متقابل باشد ، فاز گاز از پایین برج وارد شده و در ضمن عبور به سمت بالای برج با فاز مایع در تماس قرار می گیرد.

1- آرایش داخل برج های سینی دار

 

شکل 5-6 ساختمان یک برح سینی دار  را نشان میدهد . دیده می شود که مایع ورودی به داخل برج پس از عبور از روی سینی وارد ناودانی می شود که از آنجا به سینی پایین تر هدایت می شود و دوباره پس از عبور از روی سینی از طریق ناودان بعدی به سینی بعدی منتقل می شود و حرکت مایع به همین ترتیب به سمت پایین برج ادامه می یابد . گاز ورودی از پایین برج از سوراخ های هر  سینی عبور می کند. چون در روی سینی لایه ای از مایع در حال حرکت است  از این رو ، سوراخ های تعبیه شده در هرسینی همچون نازل باعث می شوند که گاز در درون مایع جاری روی هر سینی، پراکنده شده و به صورت حبابهایی درآیند تا سطح تماس گاز و مایع افزایش یابد. حبابهای آغشته به مایع سپس سینی مربوطه را ترک کرده . به طرف سینی بالاتر می روندو این ترتیب ادامه می یابد تا در نهایت گاز تصفیه شده از بالای برج خارج می شود. دیده می شود که جریان گاز مایع در روی هر سینی عملاً به صورت جریان متقاطع است ولی با توجه به حرکت افقی در روی هر سینی ، به طور کلی می توان یک برج سینی دار را به صورت مجموعه مراحل با جریان متقابل در نظر گرفت.

 

در بهترین صورت، انتظار می رود که هر سینی به صورت یک مرحله ایده آل عمل کند. در معماری داخل برج و نیز ساخت سینی ها، همه تمهیدات لازم را به کار می گیرند تا عملکرد هر سینی هر چه ممکن است به حالت ایده آل نزدیکتر شود. به همین خاطر است که در طی سالهای گذشته ، انواع مختلف سینی، از نظر شکل، نوع، اندازه و تعداد منافذ مطرح شده اند که بعضی از آنها بسیار مقبول افتاده اند و در نتیجه کاربرد بیشتری پیدا کرده اندو اطلاعات زیادی در مورد مشخصات فنی آنها در مراجع علمی (1و2) موجود است.

قیمت فایل فقط 11,500 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >