دانلود بررسی طراحی آبنما در معماری

دانلود بررسی طراحی آبنما در معماری

دسته بندی : فنی و مهندسی » معماری


آبنما سازه ای است که در محیط درونی یا بیرونی ساختمان،پارک،مکان های تفریحی و ... اجرا می شود و در آبنما برای آب نوعی حرکت پیش بینی می شود تا صدایی ناشی از آب و حرکت زیبای آن حال و هوایی فضا و محیط را تغییر دهد.و فضایی آرام بخش و طبیعی ایجاد کند. آبنماها معمولا دارای سیکل بسته آب هستند و مصرف آب در آنها فقط در حد تبخیر شدن است. آبنما ها نسبت به ابعاد فضا و محیط و سلیقه افراد با اشکال و مواد مختلف ساخته،طراحی و نصب می شود
آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند. زمانی که صحبت از آبنما و یا آبشار صخره ای می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند فواره ها هستند چون قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند. فواره ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده ، ریزشی و پرتابی می باشند که عمدتآ این فواره ها را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.
طراحی واجرای انواع آبنمای سنگیآبنما سنگی،طبیعی ومصنوعی
اجرای آبنما برای محوطه ای ویلایی و اماکن عمومی
اجرای آبنما و دکورهای آبی برای لابی ساختمانها
نورپردازی آبنما
انواع آبنما بصورت سنگی، آبنما صخره ای ،مصنوعی،خانگی،دیواری،آجری
اصول اساسی طراحی و اجرای آبنماها
اصول اساسی که هنگام طراحی و اجرای آبنماها همیشه باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
1-زیر درخت نباشد. حشرات و فضولات پرندگان و بطور کلی ذراتی که از درخت میریزد باعث آلودگی آب شده و موجب گرفتگی فیلترها و گلوگاه پمپها میگردد.
2 -نباید در مسیر بادهای شدید باشد. بادهای شدید باعث اختلال در الگوی ریزش آب آبنما شده و موجبات ریزش آب به بیرون از لبه های حوض اصلی آبنما را فراهم می آورد. از این رو ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله نزدیکترین لبه حوض اصلی از فواره باشد.
3-عمق منبع ذخیره آب. به منظور کاهش مصرف آب وملاحظات امنیتی برای کودکان باید عمق آب تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند.
4-محافظت توسط شبکه های آهنی: گودالها و حفرههایی که برای نصب تجهیزات آبنما در کف حوض ساخته میشوند میبایست توسط شبکههای آهنی پوشانده و محافظت شوند این شبکه جدای از توری هائی است که مانع عبور آشغال و اجسام مزاحم می شود.
انواع آبنماها
آبنمای ثابت
این نوع آبنما ابتدای ترین نوع آبنما میباشند که تنها یک حرکت ساده و یکنواخت را ایجاد میکند و توسط یک پمپ ثابت کنترل میشوند. اساس آبنماهای ثابت بر نوع نازلها و فوارههای مورد استفاده استوار است
آبنمای متحرک
آبنمای متحرک بر اساس ایجاد حرکت در افکت قابل مشاهده اب استوار است و به روشهای الکتریکی و مکانیکی امکانپذیر میباشد . در انواع مدرنتراین آبنماها طرحهای ابتکاری و خاص خود نمائی می کنند. در زیر نمونه ای از آبنما متحرک به نمایش در آمده است. در این ساختار ارتفاع آب از یک میزان حداقل به حداکثر به صورت رفت و برگشتی حرکت مینماید. آبشار شیشه ای - آبنمای شیشه ای - پرده آب:

آبنماها به طور کلی در دو حالت Formal و In formal، به شکل ساده یا موزیکال در فرم های "خطی، نقطه ای، صفحه ای و..."، با توجه به محل قرارگیری در فضاهای باز یا بسته طراحی و اجرا می شوند.

اگر در آب نما از آب معمولی و یا آب مقطر استفاده شود، کنترل آب روی سطح شیشه بسیار مشکل است و ترشح آب از اطراف آبشار شیشه ای و روی آن مشکل بزرگی به حساب می آید. ایراد دیگر در نتیجه ی استفاده از آب، تبخیرآن بر اثر گرمای محیط است که باعث بالا رفتن رطوبت نسبی محل (شرجی شدن) و ایجاد اثر لک و سفیدک (شوره) بر روی سطح شیشه است. در فضای باز (به دلیل فتوسنتز حاصل از تابش نور خورشید به آب) تشکیل جلبک و تغییر رنگ آب و در فضای بسته نیز (به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به آب) گندیده شدن آن، مهمترین مشکل آبنماهای موجود است.

برای حل این مشکل گروه معماری دنا از مایع مخصوص و وارداتی آب نما و نازل های چند لایه مخصوص (با فناوری Nano tech ، تولید شده در شرکت OASE آلمان) استفاده نموده و علاوه بر رفع عیوب فوق با ترکیب مکمل های رنگی همراه محصول و غلتیدن آب روی شیشه محیطی زیبا و رویایی پدید می‏‏ آید. لازم به ذکر است در پروژه های آب و آتش نیز، گروه معماری دنا از نازل های آلمانی شرکت OASE و ماژول های فرانسوی شرکت DIANA استفاده می نماید.

به مجموعه فواره و آب راکد یا متحرکی که باعث زیبایی پارک و میدان و فضای سبز شود،آبنما می گویند که یکی از بهترین ساختارهای فضای سبز است.

آبنما در فضای سبز با ایجاد صدای آب ،افزون بر زیبایی فوق العاده و ایجاد آرامش،در تلطیف و پاکیزه سازی هوا نیز بسیار مؤثر بوده بنابراین از آبنما در مراکز پرجمعیت شهرهایی که دارای آلودگی هوا هستند و کلان شهر ها می باید بیشتر استفاده کرد.

آب در پارک‌ها و باغ‌ها به هر یک از صور مختلف، خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا، تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت، موثر است. مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محیط می‌کاهد.

آبنما یکی از قدیمی ترین اجزاء معماری در ایران می باشد ، قدیم از آبنما تنها در باغ ها و کاخ ها و میادین شهر استفاده می شد ولی امروزه و با ساخت آبنماها در اندازه و ابعاد مختلف این عنصر معماری منظر به درون خانه ها و آپارتمان های ما راه پیدا کرده است.

امروزه آبنماها را در لابی آپارتمانها ، رستورانها ، هتل ها ، ادارات وحتی درون منزل می توان مشاهد کرد که به زیبایی این مکان ها افزوده است.

آبنما از گذشته با فرهنگ ایران عجین شده است شاید هم این مسئله به دلیل این است که ایران کشور کم آبی است و همیشه انسانها به طرف آب جذب می شوند. همواره آب نشانه ای از پاکیزگی، روشنایی و آرامش دهنده روح و روان انسان است، گذشته از ظاهر آب صدای آب هم روح آدمی را جلا می دهد و این مسئله ای است که ما در زندگی ماشینی امروز بسیار به آن احتیاج داریم.

آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند. زمانی که صحبت از آبنما می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند فواره ها هستند چون قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند.

فواره ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده ، ریزشی و پرتابی می باشند که عمدتآ این فواره ها را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.

نوع دیگر آب نما آبشار و جوی بار می باشد، این نوع از آبنما جذابیت خاصی برای مردم دارد زیرا برای آنها طبیعت را تداعی می کند. نوع دیگر آبنماهای مدرن هستند که آب را به صورت دیواره ای از بالا به پایین روانه می کنند که امروزه از این آب نما ها بسیار استفاده می شود.

این نکته را هم باید بدانید به دلیل اینکه در آب نما ها آب در یک مدار بسته جریان دارد اتلاف آب بسیار پایین است و به راحتی و بدون ترس از هدر رفتن آب می توان از آنها استفاده کرد.

شرکت نگین آذین پارت مفتخر است با کادری مجرب و آموزش دیده با ارایه مشاوره در خصوص طراحی انواع آبنما و ساخت آن ، در اجرای پروژه همراه شما باشد.

انواع آبنمای صخره ای و سنگی (سنگ های لاشه ای-ورقه ای-پوکه معدنی) جهت استفاده در سفره خانه ها ، مراکز تفریحی ، آب نما منازل مسکونی ، آب نمای باغ ها که متوان از آب نما به صورت سنگ های طبیعی و یا آبنمایی با صخره سازی مصنوعی و به صورت سیمانی استفاده نمود.

 

جزئیات و دریافت

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >