دانلود استفاده از کامپوزیت‌های FRP و مواد نانو ساختار در ساختمان سازی و بررسی دوام آنها

دانلود استفاده از کامپوزیت‌های FRP و مواد نانو ساختار در ساختمان سازی  و بررسی دوام آنها

کاربرد کامپوزیت‌های FRP و مواد نانو ساختار در ساختمان سازی  و بررسی دوام آنها

ترکیب دو یا چند ماده با یکدیگر به طوری که به صورت شیمیائی مجزا و غیر محلول در یکدیگر باشند و بازده و خواص سازه‌ای این ترکیب نسبت به هر یک از اجزاء تشکیل دهنده آن به تنهایی‌، در موقعیت برتری قرار بگیرد را کامپوزیت می‌نماند‌. به عبارت دیگر کامپوزیت به دسته‌ای از مواد اطلاق می‌شود که آمیزه‌ای از مواد مختلف و متفاوت در فرم و ترکیب هستند و اجزاء تشکیل دهنده آنها هویت خود را حفظ کرده، در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی‌شوند. با توجه به این امر، کامپوزیت از آلیاژ فلزی متفاوت است.

مهم‌ترین مزیت مواد کامپوزیتی آن است که با توجه به نیازها، می‌توان خواص آنها را کنترل کرد. به طور کلی مواد کامپوزیتی دارای مزایای زیر هستند.

دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از دیدگاه زیستی

دسته‌بندی کامپوزیت‌های مهندسی از لحاظ فاز زمینه ماتریس

کامپوزیت‌های پایه پلیمری ( PMC‌)

‌کامپوزیت‌های پایه پلیمری مهم‌ترین دسته از کامپوزیت‌ها هستند. طیف وسیعی از صنایع‌، از صنایع رده بالا مثل تولید قطعات هواپیما گرفته تا صنایع رده پایین مثل تولید سینک ظرفشویی و …. از کامپوزیت‌های پایه پلیمری تولید می‌شوند و درحال حاضر ۵۹ درصد بازار کامپوزیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل بزرگترین زیر مجموعه مواد مرکب محسوب می‌گردند .‌

امروزه اغلب صنایع از مزایای منحصر به فرد این مواد بهره می‌جویند و ردپای کامپوزیت‌ها را در حوزه‌های زیر می‌توان جستجو نمود.

کامپوزیت های پایه پلیمری در حال حاضر تنها به میزان ۱ درصد نسبت به شروع کاربری خود یعنی صنایع هوا – فضا کاربرد دارند و قسمت عمده الباقی در صنایع ساخت و ساز و حمل و نقل به کار گمارده می‌شوند‌. درحقیقت توسعه فناوری تولید کامپوزیت‌های پایه پلیمری این امکان را فراهم کرده است تا اغلب صنایع از مزایای منحصر به فرد این مواد بهره جویند. مطابق آمار ارائه شده، بیشترین میزان مصرف کامپوزیت‌ها معطوف به صنعت ساخت و ساز مشتمل بر ساختمان ابر سازه ها‌، صنایع نفت و گاز و لوله هستند.

مزایای کامپوزیت‌های پایه پلیمری

مزایای سازه‌های مبتنی بر کامپوزیت‌های پلیمری نسبت به نمونه‌های سنتی بتنی‌، چوبی و فلزی که باعث نفوذ آنها درگستره وسیعی از صنایع مختلف شده است‌، بشرح ذیل است.

کامپوزیت‌‌های ساختمانی

کامپوزیت‌‌های ساختمانی (Structural Composites) از پرکاربرد‌ترین مواد کامپوزیتی محسوب می‌شوند. زیرا به دلیل افزایش جمعیت در سراسر دنیا و روند رو به کاهش منابع طبیعی و سوخت‌های فسیلی، استفاده از مواد مصنوعی در مصارف مختلف،لازم است و به نظر می رسد که کامپوزیت‌ها از جمله این مواد هستند. به عبارت دیگر از کاربرد‌های شاخص مواد کامپوزیتی، استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان بوده که جایگزین مناسبی برای آهن و چوب در مصارف ساختمانی است. به طور کل مقاومت بسیار بالا و وزن بسیار کم، کاربری کامپوزیت‌ها را ساده کرده است. اصولا سازه‌­های ساختمانی مخصوصاً سازه­‌های بتن آرمه در هنگام اجرا یا بهره ­برداری به دلایل مختلف از جمله ضعف اولیه یا عمر زیاد، تحت اثر عوامل مختلف محیطی یا مکانیکی تضعیف می‌شوند. روش‌­های سنتی تقویت این سازه‌ها نیز با مشکلاتی همراه است. بنابراین تعمیر و تقویت خارجی و داخلی سازه‌ها با مواد کامپوزیتی و یا ساخت سازه‌های تمام کامپوزیتی می‌تواند بر طول عمر و کیفیت ساختمان کمک شایانی داشته باشد.

دلایل استفاده از ساختارهای کامپوزیتی در مصارف ساختمانی

معماری

ظاهر ساختمان یکی از مشخصه‌های اصلی از جنبه زیبایی شناختی است. با استفاده از کامپوزیت‌‌های ساختمانی می‌توان در زمینه‌های زیر فعالیت کرد.

اقتصادی

در کلیه فعالیت‌های اقتصادی، برآورد هزینه از جمله پارامترهای اصلی است. توجه به این گزینه در صنعت ساخت و ساز به دلیل فراگیر بودن و روند رو به رشد قیمت مصالح ساختمانی مهم و ضروری است. استفاده از کامپوزیت‌‌های ساختمانی منجر به :

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >