دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک دلبستگی (فصل 2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک دلبستگی (فصل 2)

عنوان اصلی:مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک دلبستگی (فصل 2)

فرمت فایل به صورت ورد : شامل امکان ویرایش |

تعداد صفحات :  چهل ونه صفحه49 |

منبع : در انتهای مطالب |

تعداد منابع فارسی37 |

تعداد منابع انگلیسی : 75

 

بخشی از مبانی نظری: 

تلاش برای جستجو و حفظ تماس با افراد مهم زندگی یک قاعده برانگیزاننده اولیه و ذاتی بشر است که در تمام طول زندگی با وی همراه است. وابستگی یکی از بخش های ذاتی بشر است که با گذشتن از دوران کودکی از وی جدا نمی شود. همچنین امروزه این دیدگاه توسط نویسندگان فمنیست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد (میلر و استیور،1997؛ به نقل از جانسون و ویفن، 1388).

بر اساس نظریه دلبستگی، چیزی تحت عنوان استقلال کامل از دیگران یا وابستگی افراطی به آنها وجود ندارد (بریثرتون و مان هالند، 1999). بر طبق نظریه دلبستگی فقط وابستگی اثر بخش و غیر اثر بخش وجود دارد. وابستگی ایمن منجر به پرورش خود مختاری و اعتماد به نفس در فرد می شود. در واقع، وابستگی ایمن و خود مختاری دو روی یک سکه است و هیچ گاه دوگانگی با یکدیگر ندارند. مطالعات نشان داده است که دلبستگی ایمن با احساس مثبت، منسجم، نسبت به خود مرتبط است (صالحی، کوشکی، باغداساریانس و همکاران، 1390). 

بخشی از تحقیقات انجام شده:

پژوهش شفیع زاده (1391) با هدف تعیین رابطه تاب آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت اجرا شد یافته ها ی مطالعه وی نشان داد تاب آوری با روان رنجورخویی رابطه منفی قوی و با برون گرایی و وجدان گرایی رابطه مثبت دارد و بین تاب آوری با گشودگی و توافق رابطه معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط روان رنجورخویی پیش بینی کننده معنادار تاب آوری در این گروه بوده است.

گریف و نولتینگ (2013) به بررسی تاب آوری در خانواده های با کودک دچار ناتوانی رشدی پرداخت. نتایج مطالعه وی نشان داد میان پذیرش موقعیت، الگوی مثبت ارتباط خانوادگی و تاب آوری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. وی بیان میدارد که نتایج چنین مطالعاتی در ارتقای سلامت خانواده در افزایش تاب آوری میتواند کاربرد داشته باشد.

 (ادامه مطلب)

3 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۳ - ۰۹:۱۳:۴۳
    No matter if some one searches for his necessary thing, so he/she wants
    to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۴۰:۰۷
    Hi, I read your blog like every week. Your story-telling style is witty, keep it up!

       https://ellyschmalzried.wordpress.com در ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ - ۱۹:۳۴:۵۶
    Precisely what I was looking for, thank you for posting.


    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >