مبانی نظری وپیشینه پژوهش شادکامی

مبانی نظری وپیشینه پژوهش شادکامی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش شادکامی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


توضیحات: فصل دوم

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

نشاط‌ از جـمله پدیـده‌های روان شناختی است که تحقیقات، مطالعات و بررسی‌های مختلفی را معطوف خود ساخته است. روان شناسان نظریه پرداز،‌ نشاط‌ را‌ نوعی «هیجان مثبت» می‌دانند که تأثیر ژرفی برساز‌ و کارهای جسمانی، شناختی و روانی در مکانیزم دارد و عملکرد آدمی را درزمـینه‌های مـختلف بـهبود می‌بخشد (گلدبرگ، 1997؛ آندروز، 1989).

شادمانی، از جمله موضوعاتی‌ است که از دیرباز اندیشمندانی نظیر ارسطو، زنون و اپیکور به آن‌ پرداخته‌اند. ارسطو، دست‌کم به سه نوع شادمانی معتقد است؛ در پایین‌ترین سطح، عقیده‌ی مردم‌ عادی است که شـادمانی را معادل موفقیت و کامیابی می‌دانند و در‌ سطح‌ بالاتر از آن، شادمانی مورد نظر ارسطو یا شادمانی ناشی از معنویت قرار می‌گیرد. روان‌شناسان، در سالهای‌ آخر قرن بیستم توجه به احساسات مثبت را آغاز کرده‌اند و روزبه‌روز به این توجه افزوده‌اند (آرگیل‌، 2001). در این فـرایند، سه‌ جـهت‌گیری‌ قابل تشخیص وجود دارد که به‌ سنجش میزان شادمانی، بررسی عوامل موثر بر شادمانی و شیوه‌های افزایش شادمانی مربوط می‌شود (کشاورزافشار، وخوش کنش، 1387).

از آنجا کـه شـادی‌ یـکی‌ از هیجانات اساسی بشر است، لذا هر کس به فراخور خود آن را تجربه‌ می‌نماید. اما‌ تـعریف‌ شـادی بـه سادگی تجربه آن نیست. افلاطون در کتاب جمهوری به سه عنصر در وجود انسان‌ اشاره‌ می‌کند که عـبارتند از: قـوه عـقل یا استدلال، احساساتو امیال‌.افلاطون شادی را حالتی از انسان می‌داند که بین این سه عـنصر تـعادل و هماهنگی‌ وجود‌ داشته‌ باشد(دیکی،1999). ارسطو شادی را زندگی معنوی می‌داند. جان لاکو جرمی‌ بنتاممـعتقدند کـه شـادی مبتنی بر تعداد وقایع لذتبخش است. آرگیل و همکاران(1995) شادی‌ را ترکیبی از وجود عاطفه مـثبت، فقدان عـاطفه منفیو رضایت‌ از‌ زندگیمی‌دانند (به نقل از شاه جعفری، عابدی، دریکوندی، 1381).

روان‌شناسان و پژوهشگران جدید‌ نیز‌ به اشکال گوناگون، به تعریف مفهوم شادکامی پرداخته‌اند به عنوان مثال، دینر و دیـنر (1995) و آرگـیل(2001) در تعریف شادکامی، به بررسی زمینه‌یابی که‌ بر روی نمونه‌های فراوانی انجام شده، اشاره کرده و معتقدند که شادکامی، شامل حالت خوشحالی‌ یا‌ سرور(هیجانات‌ مثبت)، راضی‌ بودن از زندگی و فقدان‌ افسردگی‌ و اضطراب(عواطف منفی) است. این تعریف، شاید جامع‌تر از سایر تعاریف باشد زیـرا، مجموعه‌ی عـواطف مثبت و منفی که‌ امری درونی هستند را درنظر گرفته و در‌ بعد‌ بیرونی‌ نیز، به رضایت از زندگی اشاره دارد.

خرید و دانلود محصول

 

1396/01/09 مبانی نظری وپیشینه پژوهش شادکامی , وپیشینه پژوهش شادکامی , مبانی نظری و شادکامی , مبانی نظری وپیشینه پژوهش , شادکامی

لینک محصول

http://archkala.zepo.ir/post/79610

4 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۰۴:۳۹:۲۵
    What's up i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace,
    when i read this post i thought i could also make comment due to this sensible piece of writing.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۰۱:۰۸
    always i used to read smaller articles or reviews that also clear their
    motive, and that is also happening with this post which I
    am reading at this place.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۰۱:۵۹
    Hi, I do believe this is a great web site.
    I stumbledupon it ;) I may revisit yet again since
    I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may
    you be rich and continue to guide other people.

       http://gallagherptohtxovrm.soup.io در ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۶:۲۲:۳۹
    Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere, when i read
    this piece of writing i thought i could also make comment due to this sensible article.


    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >