مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 78 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 33

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه

 

 

توضیحات: 33صفحه فارسی (word)

 

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

 

خلاصه ای از کار:

مقدمه

شناخت در درجه­ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت­های جدید در هر یک از حوزه­های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تأثیر می­گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می­شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم­ترین حوزه­های شناختی در ارزیابی­های عصب روان­شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه­ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می­باشد (ری، کسل، اگوستینا، 2009 به نقل از بدیع، 1390).

.............

تعریف و ویژگی ها

عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده­ها می­انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه­های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می­باشد (جیمز، 2014).

عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن، هوستراپ، هرتز و بونده، 2010).

...........

ابعاد عملکرد شناختی

عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می­باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می­گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه­ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه­ی دقیق می­باشد.

........................

هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده

............

حافظه

حافظه دانشی است که در مغز ذخیره می­شود، فرایند کسب، تحکیم و بازیابی این دانش، اساسی­ترین و مهم­ترین عملیات مغز است. تعداد کمی از فرایندهای شناختی شامل بازشناسی، زبان، برنامه­ریزی، حل مسأله، تصمیم­گیری و خلاقیت می­توانند به طور مؤثر و بدون مشارکت حافظه کار کنند (بدلی، 2002).

..............

حافظه­ی کوتاه مدت یا حافظه­ی فعال

در حافظه­ی کوتاه مدت اطلاعات عمدتاً به صورت صوتی یا شنیداری رمزگردانی می­شوند، اما این حافظه از رمزهای دیگری چون رمزهای

..........

حافظه­ی درازمدت

حافظه­ی تمام عمر، حافظه­ی درازمدت نام دارد. این حافظه هر آن چه را که در طول زندگی فرا می­گیریم در خود جای می­دهد. چنان که بیشتر گفته شد، اطلاعات رسیده به مخزن حسی اگر مورد توجه قرار گیرند به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال می­یابند، و اطلاعات رسیده به حافظه­ی کوتاه مدت نیز اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعات قبلاً آموخته شده­ی ما مرتبط گردند، به حافظه­ی درازمدت انتقال می­یابند. به سخن دیگر برای اینکه اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته و به حافظه­ی درازمدت انتقال یابند، باید رمزگردانی شوند. منظور از رمزگردانی تغییر شکل دادن یا به حالت انتزاعی در آوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن­ها به صورتی به غیر از صورت اولیه است (کامیا، ماگیاری-کوپه و شیرائیشی، 2014).

............

علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت

از آنجا که گنجایش حافظه­ی کوتاه مدت محدود است، به سرعت از اطلاعات پر می­شود. وقتی که حافظه­ی کوتاه مدت پر شد، برای اینکه اطلاعات تازه­ای وارد آن شوند، اطلاعات قبلی باید از آن خارج شوند. به این پدیده جانشینی[14] می­گویند. بنابراین یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت، جانشینی مطالب جدید با مطالب قدیمی است. علت دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت حذف خود به خودی آن­ها بر اثر گذشت زمان یا محو اثر است. این نظریه به نظریه­ی رد یا رد حافظه[15] شهرت دارد. طبق این نظریه، اطلاعات ذخیره شده در حافظه­ی بلندمدت را می­توان ردها یا آثاری دانست که در طول زمان محو می­شوند (السون و هرگنهان، 1997، ترجمه­ی سیف، 1389

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >