مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین

مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین

مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین

مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 110 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 82

مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین،

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری روابط زناشویی، صمیمیت زناشویی، رضایت زناشویی و عملکرد جنسی در بین زوجین

 

 

توضیحات: 82صفحه فارسی (word)

 

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

 

خلاصه ای از کار:

روابط زناشویی                                                                           

ازدواج پیمان مقدسی است که از طریق آن خانواده تشکیل می شود و تقریباً از ابتدای زندگی انسان در تمام زمان ها و مکان ها در میان اقوام و ملل و جوامع وجود داشته و مورد تأکید بیشتر ادیان بوده است. آن را پیوند مطلوب انسانی دانسته اند که به زندگی افراد معنا می بخشد (نورانی پور و همکاران، 1386). ازدواج در جامعه متغیر امروزی یک پدیده پیچیده است. انسان ها به دلایل مختلفی ازدواج می کنند. در کنار تمایلات جنسی که از مسائل اولیه هستند، عشق، امنیت اقتصادی، محافظت، امنیت عاطفی، احساس آرامش و فرار از تنهایی نیز بعضی از عواملی هستند که باعث گرایش به ازدواج می شوند (جانیتیوس، 2004). در واقع، ازدواج موفق و شروع رابطه زناشویی قادر است بسیاری از نیازهای روانی و جسمی را در یک محیط امن برآورده سازد و تأثیر بسزایی بر سلامت و بهداشت روانی افراد داشته باشد ( نورانی پور و همکاران، 1386). سازمان جهانی بهداشت نیز خانواده را به عنوان عامل اجتماعی اولیه در افزایش سلامت و بهزیستی معرفی کرده است (کمپبل، 2003). پژوهش های مختلف بر این امر اشاره کرده اند که ازدواج موفق موجب می شود افراد شادتر، با نشاط تر و سالم تر زندگی کنند (دانلی، 1993؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1388).

......

نگرش ها به رفتار جنسی در بستر تاریخ

یکی از موانع عمده درک مسائل جنسی فهم این نکته است که ما زندانیان نگرش های اجتماعی گذشته نسبت به موضوعات جنسی هستیم. بررسی گذشته به درک زمان حال کمک می کند. در واقع ما با یک میراث جنسی مواجهیم که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود اما از جهات مختلف نگرش های نوین به امور جنسی به شدت با گذشته متفاوت است.

- دوران های اولیه

اگرچه تاریخ مکتوب حدوداً به پنج هزار سال پیش بر می گردد، اما فقط اطلاعات محدودی درباره رفتار جنسی و نگرش های جنسی در جوامع مختلف گذشته تا هزار سال قبل از میلاد وجود دارد. واضح است که زنای با محارم به صورت یک تابو برجسته تاکنون مطرح است و زنان به عنوان دارایی با ارزش های جنسی و تولید مثل مطرح بوده اند. مردان برای داشتن شریک های جنسی متعدد آزاد بودند، فحشا گسترده بود و رابطه جنسی به عنوان یک حقیقت ساده و بدیهی در زندگی پذیرفته شده بود. (مسترز و جانسون،1995).

...............

آسیب شناسی صمیمیت، رضایت و عملکرد جنسی در بین زوجین

- تعاریف صمیمیت جنسی

صمیمیت در ازدواج با ارزش است زیرا تعهد زوجین به ثبات رابطه را محکم می کند و به طور مثبتی با سازگاری رضایت زناشویی همراه است. صمیمیت اغلب به عنوان یک فرایند پویا توصیف می شود. به نظر هات فیلد(1988) صمیمیت شامل فرایندی است که در آن افراد تلاش می کنند به یکدیگر نزدیک شوند و شباهت ها و تفاوت هایشان در احساسات، افکار و رفتارها را کشف کنند. به نظر استرنبرگ(1987) صمیمیت احساسی است که نزدیکی، تعلق و تماس را ایجاد می کند. اسکنارچ(1991)

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >