مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 73 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 73

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

 

 

توضیحات: 59 صفحه فارسی (word) با منابع کامل

 

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

 

خلاصه ای از کار:

- اهمیت خانواده و تصمیم گیری ها آن

خانواده به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه اش در حیات انسان ها از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بوده و با رویکرد های دینی، اخلاقی، فلسفی و حقوقی مورد مطالعه قرار گرفته است.

راجرز معتقد است که "خانواده نظامی نیمه بسته است که نقش ارتباطات داخلی را ایفا می کند و دارای اعضایی است که وضعیت ها و جایگاه های مختلفی در خانواده و اجتماع احراز کرده اند و با توجه به محتوای نقش ها، وضعیت ها، افکار و ارتباطات خویشاوندی، که مورد تأیید جامعه ای است که خانواده جزء لاینفک آن است، ایفای نقش می کند: (به نقل از سیف، 1368: 46).

.......................

-کارکردهای اجتماعی خانواده

خانواده مهمترین کانون اجتماعی شدن فرد انسانی به حساب می آید و اولین مرکزی است که نقش های سنی،‌جنسی و رفتار و نقش های اجتماعی را برای افراد تعیین و مشخص می نماید از نظر جورج هربرت مید، مراحل مختلف فرایند اجتماعی شدن از طریق کنش متقابل با کسانی که در خانواده با فرد زندگی می کنند، شکل می گیرد. چارلز هورتن کولی نیز معتقد است که: خانواده مهم ترین نهادی است که در ساختن و پرداختن تصویر کودک و در پی ریزی و ویژگی های فردی و اجتماعی او تأثیر اساسی دارد (گلابی، 1375) از نظر بروس کوئن خانواده یکی از نهادهای اجتماعی نخستین است که کوئن خانواده یکی از نهادهای اجتماعی نخستین است که شالوده ی حیات اجتماعی محسوب می گردد و گذشته از وظیفه ی فرزندآوری و پرورش کودک و در نتیجه ی استمرار نسل ها و بقای نوع بشر، وظایف متعدد دیگری از قبیل فعالیت های اقتصادی، آموزش و پرورش و اجتماعی کردن فرد را نیز بر عهده دارد. همچنین خانواده به عنوان عامل واسطی است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروه ها،‌سازمان ها و مؤسسات اجتماعی،‌نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی و میراث های فرهنگی بر عهده دارد. با توجه به این که خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، پایگاه اجتماعی فرد نیز تا حد زیادی متکی بر پایگاه اجتماعی خانواده خواهد بود. (کوئن، 1372، ص 127- 129)

.....................

- سیر تاریخی تصمیم گیری در خانواده های ایرانی

هر چند اطلاع دقیقی از سبک های تصمیم گیری و نحوه اجتماعی شدن فرزندان در خانواده ایرانی دوران قبل از اسلام و اوایل دوره اسلامی وجود ندارد ، اما به صور کلی ادعا می شود که روابط خانوادگی در میان اقشار بالا و مرفه جامعه ، با اقشار پائین جامعه متفاوت بود . اطلاعات کاملی در مورد چگونگی روابط خانوادگی بخصوص در میان اقشار متوسط و پائین تقریبا وجود ندارد . از دوره های میانه ایران نیز تنها می توان از کتب اخلاقی ( قابوس نامه و کیمیای سعادت) نکاتی را در مورد خانواده استخراج کرد . این کتابها حاوی دستورات اخلاقی وظایف زن وشوهر و والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر است و در مجموع نمایشگر چگونگی ارتباط آرمانی اعضاء خانواده با یکدیگر می باشد . اطلاع نسبی که از خانواده ایرانی داریم به عصر قاجار برمی گردد .در این دوره روابط والدین با فرزندن بر اساس فاصله و دوری بود . نگرش حاکم در آن زمان ، کودک را موجود ویژه ای نمی دید، از نظر آنها تفاوت کودک با بزرگسال تنها در اندازه متفاوت اندامها و نیروی کمتر کودک خلاصه می شد. بنابراین جست و خیزهای کودکانه و بازیهای آنها، پدیده چندان مطلوبی نبود . حتی نوع لباس کودک نیز شبیه لباس بزرگسالان بود و تفاوتی را نشان نمی داد . رابطه فرزند و والدین بسیار محدود بود و تعداد سالهای زندگی جمعی آنها با هم بسیار کوتاه بود. مفاهیم کودکی و نوجوانی، مفاهیم خاص نبودند، رابطه والدین، فرزند بیش از هر چیز تکیه بر آموزش کودک به معنای ورود به زندگی شغلی داشت ( اعزازی، 1386: 37) .

...................

- ساختار قدرت و خانواده

در جامعه شناسی مفهوم قدرت بسیار پیچیده است و در تمام واژگان مفاهیم جامعه شناختی هیچ مفهومی به اندازه قدرت، مساله ساز نیست با وجوداین قدرت در جامعه مساله کم اهمیتی نیست – قدرت از دیر باز موضوع فلسفه سیاسی بوده است ولی مانند بسیاری دیگر از مسائل سیاسی، فقط شامل دولت شهر نمی ود و خود جامعه را هم در بر می گیرد. قدرت پیامدهایی دارد که در نگرش عمومی تراز نظریه سیاسی درک شود. بنابراین، در نهایت باید آن را فقط مانند یک مقوله جامعه شناختی بررسی کرد. پایه های اولیه و کانون نهایی قدرت را باید در اجتماع و جامعه جستجو...................

..................

- انواع سبک های تصمیم گیری در خانواده

نحوه و شیوه های تصمیم گیری در خانواده را می توان در وجوه ترغیب، تحریک، اجبار و فعال کردن تعهد افراد دید (لوکس، 1370: 151). این وجوه را که می توان ضمانت اجرای یک عمل یا تصمیم محسوب کرد، ابزارهایی هستند که در رفتار دیگران تغییر ایجاد می کند. در واقع تصمیم گیری ها در خانواده می تواند هر یک از وجوه فوق الذکر را به خود گیرد. به این معنا که بر اساس ترغیب و مجاب سازی و یا بر مبنای اجبار و زور به مرحله اجرا درآید. بر این اساس است که می توان تصمیم گیری ها در خانواده را به اقتدارگرایانه، دموکراتیک و سهل گیر تقسیم بندی نمود. تصمیم گیری های دموکراتیک به مشارکت و حضور فعال اعضا در فرآیند اخذ تصمیم اشاره دارد و تصمیم گیری های اقتدارگرایانه به حاکمیت و محوریت یک فرد به عنوان رئیس یا ارشد در اخذ تصمیمات با کمترین توضیح دلیل اخذ آنها دلالت می کند. این روابط قدرت (دموکراتیک و اقتدارگرایانه) در تعاملات بین افراد خانواده را روابط دوسویه یا متقارن و یک سویه یا نامتقارن نیز نامیده اند.  سبک تصمیم گیری سهل گیر هم تصمیمات آزاد از طرف همه اعضا را حاکم می کند. (تاورمینا، 1978: 433).

 

ادامه مطلب

2 نظر

  1. نظرات کاربران:

       karenbernard.hatenablog.com در ۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۴:۵۱:۴۱
    When some one searches for his required thing, therefore he/she
    desires to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

       Can exercise increase your height? در ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۹:۴۹:۴۴
    Wonderful goods from you, man. I have understand your
    stuff previous to and you're just too wonderful.
    I really like what you've acquired here, really like what you are saying
    and the way in which you say it. You make it
    enjoyable and you still care for to keep it smart.
    I can not wait to read far more from you. This is actually a
    terrific web site.


    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >