پروژه بررسی عملیات حرارتی روی فولادهای ابزار

پروژه بررسی عملیات حرارتی روی فولادهای ابزار
دسته: تحقیقات مکانیکی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 54
فهرست مطالب: جهت مشاهده فهرست مطالب اینجا کلیک نمایید
_______________________________________________
بخشی از مقدمه:
فولاد آلیاژی  AISI M42 از جمله فولادهای ابزار تندبر ( High Speed steels ) که این فولادها برای شکل¬دهی و ماشینکاری مواد و ابزارهایی نظیر ، ابزارهای برشی سنبه و ماتریسهای برش،  خم¬کاری، فرم دادن، کشش به کار می روند . در این پژوهش تأثیر فرآیندهای مختلف عملیات حرارتی برای دستیابی به سختی پذیری و ساختار مناسب بر روی 50 نمونه از جنس DIN 1.3247 تحقیق گردیده است.
برای انجام این آزمایش از چهار کوره حمام نمک دمای بالا و پایین به ترتیب برای آستنیته¬کردن و کوئنچ کردن استفاده شد. آزمایش¬ها برای به دست¬آوردن شرایط بهینه دما و زمان آستنیته¬کردن و تمپرکردن  انجام گردید و سپس با توجه به شرایط به دست¬آمده از این نتایج  سیکل مناسب انتخاب گردید . آزمایش¬های سختی¬سنجی، متالوگرافی و بررسی با میکروسکوپ نوری انجام گردید . 
سیکل عملیات حرارتی بهینه شامل پیشگرم¬کردن نمونه در سه مرحله که شامل مرحله اول 0C 450 که در داخل کوره المنتی و مرحله دوم 0C 850 و  مرحله سوم0C 1050 در داخل کوره حمام نمک  به مدت 2 دقیقه انجام می¬گردید.  سپس نمونه در دمای0C1170 جهت آستنیته کردن به مدت 2 دقیقه در داخل کوره حمام نمک نگهداری گردید . در مرحله بعد نمونه در حمام نمک 515 به مدت 2 دقیقه کوئنچ گردید . در انتها برای رسیدن به خواص نهایی نمونه 2 بار در دمای 540 به مدت 1 ساعت تمپر گردید . نتایج نشان می دهد که عملیات حرارتی انجام شده از تشکیل کاربید های لایه ای و رشد  دانه ها در نمونه جلوگیری می گردد.

 

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >