دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد نساجی معطر کردن پارچه پنبه ای به وسیله رزین ضد چروک

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد نساجی معطر کردن پارچه پنبه ای به وسیله رزین ضد چروک

» :: دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد نساجی معطر کردن پارچه پنبه ای به وسیله رزین ضد چروک
عنوان پایان نامه: معطر کردن پارچه پنبه ای به وسیله رزین ضد چروک
قالب فایل: PDF
تعداد صفحات: 98 صفحه

چکیده:
امروزه منسوجات معطر کاربردهای متعددی در صنعت نساجی دارد. بهترین انتخاب برای معطر کردن کالای نساجی روغن های گیاهی هستند زیرا علاوه بر معطر کردن کالا خصوصیات درمانی خاص خود را نیز دارند. از طرفی یکی از مشکلات اصلی مواد معطر این است که ترکیبات فراری هستند و آماده سازی منسوجات، معطر با زمان نگهداری طولانی تر کار دشواری است . روش میکروکپسوله کردن به وسیله سایکلودکسترین ها بهترین و مطمئن ترین راه برای بدن انسان است به دلیل اینکه پوست را تحریک نکرده و بدون حساسیت برای پوست به کار گرفته می شود.
در پروژه به برررسی نقش و اثر بتاسایکلودکسترین در تکمیل معطر پارچه پنبه ای به وسیله رزین ضد چروک پرداخته شد.
رزین ضد چروک به عنوان چسب برای اتصال میکروکپسول به سطح منسوج استفاده شد . با ایجاد کمپلکس بتاسایکلودکسترین و ماده معطر زمان رهایش عطر افزایش یافت . با استفاده از دستگاه اسپکتروفوتومتر جذبی مقدار غلظت ها و منحنی کالیبراسیون بدست آمد و مقدار بتاسایکلودکسترین موجود از روش فنول فتالئین محاسبه گردید.
از آنجاییکه مهمان در میان فضای هیدروفوبیک مخروطی شکل قرار می گیرد و در نتیجه قرارگیری آن، خواص فیزیکی- شیمیایی ترکیبات تغییر می کند. به عنوان مثال، فشار بخار مواد فرار کاهش می یابد و در نتیجه ثبات در مقابل نور و هوا افزایش پیدا می کند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمونه هایی که با بتاسایکلودکسترین آماده سازی شده، مواد معطر را در زمان طولانی تر در خود نگهداری می کند.

مقدمه:
ترکیبات معطر مواد فراری هستند که مشکل اصلی در استفاده از آنها، آماده سازی منسوجات معطر با زمان نگهداری طولانی تر عطرها می باشد. روش میکروکپسوله کردن یک تکنیک مهم برای حل این مشکل است. راه های زیادی برای میکروکپسوله کردن به منظور افزایش رهایش عطر وجود دارد، سیکلودکسترین ها بهترین و مطمئن ترین راه برای بدن انسان است به دلیل اینکه پوست را تحریک نکرده و بدون حساسیت برای پوست به کار گرفته خواهد شد.
ساختار ویژه سایکلودکسترین و وجود حفره در ساختار آنها سبب شده تا این ترکیبات توانایی قراردادن مولکولهای مختلف در داخل حفره داخلی خود را داشته باشد. سه محصول اصلی از سایکلودکسترین که از 6 تا 8 واحد D- گلوکز تشکیل شده که با نامهای آلفا، بتا، گاما، سایکلودکسترین نامیده شده اند. در آلفا سایکلودکسترین 18 گروه هیدروکسیل و در بتاسایکلودکسترین 21 گروه هیدروکسیل و در گاما سایکلودکسترین 24 گروه هیدروکسیل وجود داشته که گروه های مختلفی می توانند جایگزین آنها گردند. در سایکلودکسترین ها گروه های هیدروکسیل با عملکرد متفاوت وجود داشته که فعالیت متفاوتی از قبیل چربی دوستی و آبدوستی از خود نشان می دهند. از هزاران مشتق سایکلودکسترین که در صدها مقاله علمی عنوان شده است، تنها تعداد کمی از آنها در بررسی معیار صنعتی به کار گرفته می شوند. به دلیل مشکلاتی چون گران بودن، سمی بودن، آلودگی محیط زیست تنها در حدود 12 مشتق سایکلودکسترین معمولا در آزمایشات مورد بررسی قرار می گیرند.
سایکلودکسترین توانایی تشکیل کمپلکش مهمان - میزبان را دارا می باشد و مولکول را داخل حفره میزبان که سایکلودکسترین می باشد نگه دارد. این موضوع باعث کاربرد بیشتر سایکلودکسترین در صنایع گردیده و همچنین جهت برطرف نمودن سطح فعال ها از منسوجات شسته شده می تواند جانشین سطح فعال گردد و در تکمیل منسوجات در فرآیندهای آنتی باکتریال و دفع حشرات و فرآیندهای معطرسازی و در تهیه منسوجات پزشکی قابل استفاده می باشد.
وجود سایکلودکسترین در تکمیل مقاوم در برابر چروک نشان می دهد که فرمالدئید زیادی که در طی پروسه ضد چروک کردن کالا توسط ماده DMDHEU آزاد می شود، می تواند کاهش یابد . طیف IR نشان می دهد که بین CD و DMDHEU کراسلینک اتفاق می افتد و شکل گیری ماده رزینی بین ماده و لیف کاهش می یابد که در نهایت سبب کاهش در خاصیت ضد چروک شدن را سبب می شود و نیز مولکولهای فرمالدئید در پروسه کاهش می یابد.


* برای دریافت فهرست مطالب پایان نامه اینجا کلیک کنید.

 


خرید و دانلود محصول

 

1395/08/25


سایکلودکسترین , پارچه پنبه ای , رزین ضد چروک , فرمالدئید , بتاسایکلودکسترین , Lavender


  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >