مقدمه مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد. گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید قطعات خودرو به روش فورج ( میل موج گیر و تعادلی و سگدست خودرو ) میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوصچگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد. گزارش امکان سنجی مقدماتی طرح تولید قطعات خودرو به روش فورج ( میل موج گیر و تعادلی ، سگدست و سیبک فورج ) شهریور 1386 صفحه ۲ -1 معرفی محصول -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک ) محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قطعات خودرو به روش فورج میباشد که روی پنج قطعه میل موج گیر، میل تعادلی، سگدست، سیبک فورج و پیستون سیلندر ترمز متمرکز شده است. که ذیلا توضیحاتی در مورد هر کدام از آنها ارائه شده است. ( Ball Joint ) سیبک · سیبک همانگونه که از نامش پیداست از یک گوی فلزی دسته دار تشگیل شده که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوشهای لاستیکی پوشیده شده است. سیبک بعنوان محور چرخشی، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فورج، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها (حرکت سیستم تعلیق) وجود داشته باشد، دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد. سیبکها که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا هستند، معمولا از یکسو به طبق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند. سیبکها معمولا فقط در محور جلو، و به سر هر طبق دیده می شوند، البته سیبک هائی هم در اتصالات میل فورج وجود دارد که کوچکتر از سیبکهای سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند. ذیلا نمونه های مختلفی از این قطعات در خودروهای مختلف آمده است. گزارش امکان سنجی مقدماتی طرح تولید قطعات خودرو به روش فورج ( میل موج گیر و تعادلی ، سگدست و سیبک فورج ) شهریور 1386 صفحه ۳ اکثر سیبکها نیاز به نگهداری ندارند، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبکهای گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویضروغن یا حداکثر هر 6 ماه یکبار گریس کاری شوند. ( Anti Roll Bar ،Bar Sway ،Stabilizer ) میل تعادل · میل تعادل یا به اصطلاح مکانیکها، موج گیر، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو وجلوگیری از چپ شدن آن، در خودرو هایی که دارای سیستم تعلیق مستقل می باشند، بکار می رود. میل تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و باصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می نماید، میل تعادل معمولا بوسیله در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود. ( Pivot ) دو اتصال محوری گزارش امکان سنجی مقدماتی طرح تولید قطعات خودرو به روش فورج ( میل موج گیر و تعادلی ، سگدست و سیبک فورج ) شهریور 1386 صفحه ۴ در هنگامی که خودرو درون یک پیچ قرار می گیرد و مثلا پیچ به سمت چپ می چرخد، بدنه خودرو به سمت راست متمایل می گردد و چرخهای سمت راست تمایل به بلند شدن پیدا می کنند ؛ به ( Torsion Bar در این حالت میل تعادل نیروی رو به بالای چرخ مخالف را، با پیچش خود ( مانند چرخ داخل پیچ منتقل کرده و آنرا پایین کشیده، متعادل می نماید. بسته به قطر میله، میل تعادل تا ٪15 قابلیت کاهش امکان چپ شدن خودرو را داراست. سگدست · سگدست قطعه ای از مجموعه قطعات فرمان خودرو است بطوریکه حرکت غربیلک توسط راننده و میله اصلی فرمان به هزار خاری و میله های رابط فرمان و بعد به سگدست منتقل شده و در نتیجه حرکت رفت و برگشتی یا سمت چپ و راست غربیلک فرمان باعث گردش اتومبیل می شود ISIC کد مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، قطعات مورد مطالعه، دارای کد آیسیک به شرح زیر می باشند. سیبک 34301331 · سگدست 34301323 · گزارش امکان سنجی مقدماتی طرح تولید قطعات خودرو به روش فورج ( میل موج گیر و تعادلی ، سگدست و سیبک فورج ) شهریور 1386 صفحه ۵ میل موج
نوشتن دیدگاه