دسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 196 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 137
این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 137 صفحه تهیه شده استزبان آموزی ورشد گفتار در80 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و به ویژه درنیمه دوم قرن بیستم بطور دقیق تر مورد بررسی قرار گرفته است
قیمت فایل فقط 11,500 تومان
تأثیر تلیویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه....................................................................................1
فصل اول: زبان آموزی ........................................................4
1- زبان آموزی........................................................................... 5
2- نظریه های زبان آموزی......................................................... 6
الف- نظریه شناخت گرایی ...................................................... 6
ب- نظریه شرطی شدگی رفتار زبانی .......................................... 7
ج- نظریه ذاتی، ذهنی بودن زبان ..............................................11
د) ویگوتسکی و ارتباط اجتماعی .............................................13
3- مهارتهای گفتاری ......................................................................16
4- مراحل رشد گفتاری..................................................................17
الف- مرحله اول: پیش زبانی ......................................................17
ب- مرحله دوم: گفتار تکواژه ای................................................18
ج- مرحله سوم: گفتار دو واژه ای یا تلگرافی .................................. 19
هـ- مرحله چهارم: گفتار پیشرفتی................................................20
و- مرحله پنجم: تلفظ صحیح صداها ............................................20
5 - گفتار ثابت...........................................................................21
6- مهارت شنیداری ......................................................................22
فصل دوم: تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری ................................25
1- هدف پژوهش...........................................................................26
2- تاریخچه تلویزیون ......................................................................27
3- تلویزیون و کودک .....................................................................28
4- تلویزیون و اجتماع ......................................................................32
5- تلویزیون و برنامه های آن ................................................................34
الف- برنامه های کودک و نوجوان ...............................................36
ب- مجموعه های تلویزیونی .....................................................38
ج- تبلیغات بازرگانی ...............................................................40
6- متغیرهای محتوای تلویزیون..........................................................42
7- شیوه های نظری ......................................................................44
الف- نظریه کشت...................................................................44
ب- نظریه فراگیری اجتماعی .......................................................45
ج- نظریه پالایش...................................................................45
د- نظریه یادگیری اجتماعی..........................................................46
هـ- نظریه عدم بازداری ..............................................................47
و- نظریه توجیه...................................................................48
8- روش اندازه گیری ..................................................................48
مشاهده .........................................................................50
9- روش تحقیق............................................................................53
فصل سوم: تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری و برخی نتایج نظری و کاربردی آن ...........59
1- واژگان............................................................................59
2- ساختهای دستوری ...............................................................64
الف- گروه اسمی...................................................................69
ب- گروه صفتی .....................................................................71
ج- گروه قیدی ......................................................................73
د- گروه حرف اضافه ای..........................................................75
هـ- گروه فعلی ...................................................................... 77
و- ساختار جملات...................................................................81
3- گسترش زبان معیار ...................................................................78
الف- لهجه............................................................................78
ب- گونه زبانی گسترش یافته و محدود .........................................92
4- گسترش اصطلاحات و تکیه کلام ها.................................................96
5- خطاهای گفتار............................................................................99
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات ..............................................102
پیوست............................................................................108
1- گروه یک: گروهی که مدت زمان کمتری تلویزیون تماشا کرده اند ..............109
(زمان در این گروه (1-) است)
الف- دختران .........................................................................109
ب- پسران............................................................................115
2- گروه دو: گروهی که مدت زمان بیشتری تلویزیون تماشا کرده اند .................119
(زمان در این گروه (4+) است)
الف- دختران .........................................................................119
ب- پسران...........................................................................128
کتابنامه .................................................................................135
مقدمه
موضوع ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی در گذر از پایان دو هزاره میلادی به جایی رسیده که با بسیاری از پدیده ها و امور دیگر حیات ما مرتبط شده و بر آنها تأثیر گذارده است. امروزه رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره، روزنامه ها، مجلات، رایانه و اینترنت باعث شده است که نوع ارتباطات بیشتری متفاوت از گذشته شده و نوع نگاه انسان به ارتباطات نسبت به گذشته نگاه دیگری باشد. این رسانه ها باعث شده است تا انسانها راحت تر و بهتر بتوانند باهم ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه به یکدیگر نزدیک تر شوند.
1- زبان آموزی
زبان آموزی ورشد گفتار در80 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و به ویژه درنیمه دوم قرن بیستم بطور دقیق تر مورد بررسی قرار گرفته است. زبان آموزی کودک به همراه توصیف وبررسی ساخت زبان وچگونگی کارکرد آن مورد توجه زبان شناسان می باشدس. یافته های مربوط به زبان آموزی، مراحل فراگیری زبان، تدوین دستور زبان کودک وارائه ویژگی های همگانی زبان از نتایج مهم این بررسی ها بوده است.
2- نظریه های زبان آموزی
الف: نظریه شناخت گرایی
پیاژه، روانشناس بزرگ سوئیسی، به اصل شناخت دریادگیر ی کودک توجه داشت. از این رو به پدیده زبان آموزی علاقه مند نبود. او زبان را به عنوان منبعی برای داده های لازم جهت بررسی چگونگی رشد شناخت درنظر می گرفت. به نظر او زبان آموزی یک پدیده ثانویه است که دردرون شناخت طبیعی کودک از محیط خود شکل می گیرد. از این رو پیاژه زبان آموزی را وابسته به شناخت می دانست. و زبان را به عنوان مجرایی برای ایجاد ارتباط میان کودک و محیط اجتماعی او در نظر گرفته بود. پیاژه معتقد بودکه ذهن کودک برای کسب شناخت، از جهان اطراف همواره فعال است واز این لحاظ ، اطلاعاتی از راه زبان توسط افراد محیط به او می رسد؛ به گسترش شناخت او چندان کمک نمی کند. او رشد زبان کودک را ناشی از رشد شناختی واجتماعی او می دانست. با این حال ، پیاژه این فرض را که تنها رشد شناختی برای رشد زبان آموزی کافی باشد انکار می کند. به عقیده او میزان مناسبی از رشد شناختی برای رشد زبانی لازم است، با این حال تنها رشد شناختی را برای زبان آموزی کافی ندانسته ، بلکه برخی فرآیندهای دیگر را نیز ضروری می داند.( مشکوه الدینی ، 1376، ص274)
نوع فایل:word
سایز:196 KB
تعداد صفحه:137
قیمت فایل فقط 11,500 تومان
نوشتن دیدگاه