این شمع سوزنی از نوع پلاتینیوم است و مخصوص خودرو های 1400 سی سی به بالا می باشد.
الکترود مقاوم و پرقدرت با جرقه زنی بالا ( الکترود از جنس پلاتینیوم ) محصول کشور ژاپن
نمونه های چینی این محصول با قیمت نازلتر در بازار موجود می باشد.
بکار گیری نسل جدید شمع با ساختار سوزنی به دلیل نیاز به ولتاژ پایین تر برای جرقه زنی و نیز کاهش امکان خاموشی شعله و همچنین بوجود آوردن شعله گرمتر اولیه و احتراق مطمئن تر از دستاورد های جدید این صنعت است.
نحوه عملکرد شمع های خودرو:
در پیشرانه های احتراق داخلی نیروی موتور از احتراق مخلوط سوخت و هوا در انتهای مرحله تراکم بدست می آید. عمل احتراق با جرقه کوچک و سریع شمع در موتور آغاز و طی یک فرآیند پیچیده در زمان بسیار محدود صورت می پذیرد.
آیا می دانید در یک موتور 4 زمانه در دور موتور 3000 دور در دقیقه شمع هر سیلندر در هر ثانیه چند جرقه میزند؟
25 جرقه! در دورموتور 3000 دور در دقیقه، موتور در هر ثانیه 50 دور می زند و در واقع 25 سیکل کامل در موتور انجام می شود. در صورتیکه شمع هر کدام از جرقه های فوق را از دست بدهد مخلوط سوخت و هوای وارد سیلندر شده بدون آنکه انرژی خود را آزاد کند از محیط موتور بیرون رفته که تنیجه آن کاهش قدرت موتور و افزایش آلودگی هوا می باشد. همچنین بدلیل آنکه راننده با دور موتور مذکور به قدرت مورد نظر خود نمی رسد پدال گاز رابیشتر فشار داده و بدین ترتیب با مصرف سوخت بیشتر به مطلوب خود دست می یابد.
در واقع با بالا رفتن دور موتور تعداد دفعاتی که سوخت به موتور وارد و امکان آزاد شدن انرژی آن فراهم می شود بالا می رود و حال این موتور است که باید از این فرصت استفاده نماید.
آیا شما این امکان را برای موتور خود فراهم آورده اید؟
راه حل : تنها راه مواجه با این شرایط سخت بدون دست بردن در کل سیستم احتراق که معمولا گرانقیمت و پیچیده هستند به کار بردن شمع هایی است که بتوانند با ولتاژ ثابت جرقه قوی تر و با دقت بالا تردر زمان مناسب فراهم آورند، لذا مهندسین به سراغ فلزات گرانبهایی چون ایریدیم ، پلاتینیوم ،اوسمیم بنا به خواص خارق العاده آنها رفتند و در ساخت شمع های جدید به جای استفاده صرف از نیکل و ایتریم و آلیاژ های آنها از فلزات جدید با خواص جدید و با کمک تکنولوژی های جدید استفاده کردند.
شمع های سوزنی:
بکار گیری نسل جدید شمع با ساختار سوزنی به دلیل نیاز به ولتاژ پایین تر برای جرقه زنی و نیز کاهش امکان خاموشی شعله و همچنین بوجود آوردن شعله گرمتر اولیه و احتراق مطمئن تر از دستاورد های جدید این صنعت است . بنا به خاصیت تمرکز الکترون ها در سر سوزنی شکل الکترود مثبت امکان تخلیه الکتریکی در دهانه باز تر شمع با همان ولتاژ قبلی فراهم است ، بازتر بودن دهانه شمع و جرقه بلند تر شعله گرمتر و در نتیجه احتراق مطمئن تر را حاصل می کند . همچنین با کمک جرقه گرمتر و بهسوزی سوخت وارده و نیز از دست نرفتن فرصت های جرقه زنی و داشتن سیکل های قدرت بیشتر با یک استدلال ساده افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت نسبت به شمع های عادی قابل پیش بینی است ، همچنین کارخانجات معتبر با تست خودرو بر روی داینامومتر این استدلالات را در واقعیت تست و نتایج را منتشر کرده اند.
با افزایش بهسوزی و احتراق کاملتر از آلایندگی های اگزوز کاسته و نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و نیز افزایش عمر سیستم کاتالیزور اگزوزمی شود. عمدتا کاتالیزور ها با رسوب ذرات نسوخته ، گرفته و موجب خروج با مشکل گاز های خروجی موتور ، کم شدن کارآیی موتور و فشار آوردن به اجزای موتور می گردد.
تفاوت شمع پلاتینیوم و ایریدیوم:
قبل از بیان تفاوت بین دو شمع پلاتینیوم (G-Power) و شمع ایریدیوم (Iridium) شباهت اصلی این دو شمع را بررسی می کنیم:
بارزترین شباهت هر دو شمع، شکل سر الکترود آن ها است که سوزنی شکل می باشد.
تفاوت های اصلی بین این دو شمع آلیاژ بکار رفته در طراحی و ساختار آن هاست که یکی از آلیاژ ایریدیوم می باشد، با مقاومت حرارتی 1200 درجه سانتیگراد و شتاب بسیار زیاد (حتی در دمای بالای موتور خودرو) و بعدی که از آلیاژ پلاتینیوم ساخته شده و با مقاومت حراتی 800 درجه سانتیگراد و طول عمر کمتری (کارکرد مفید 60,000 کیلومتر).
پلاتینیوم چیست؟
پلاتین یکی از عنصرهای شیمیایی و از فلزات است. عدد اتمی این عنصر 78 و نشانه اختصاری آن Pt است. پلاتین از گروه فلزات واسطه به رنگ سفید-خاکستری، متراکم، رسانا و شکلپذیر است و از باارزشترین فلزات گرانبها محسوب میشود. platinum-nugget-add-shadowنام این فلز برگرفته از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» است. پلاتین کمترین واکنشپذیری در بین تمامی فلزات را دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و حتی در محیطهای بسیار داغ نیز این ویژگی را حفظ میکند. بیشتر کاربردهای پلاتین به دلیل این ویژگیها و خاصیت کاتالیزوری بالای آن است. بیشترین استفاده پلاتین در ساخت مبدلهای کاتالیست و جواهرات است. ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، اتصالهای الکتریکی و الکترودها، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، دستگاههای مقاوم در برابر خوردگی و زنگزدگی، تجهیزات حرارتسنج برای کورههای الکتریکی، پوشش موشکها و سوخت موتور جت موارد استفاده این فلز است.
ایریدیوم چیست؟
ازنظر علمی ایریدیوم عنصری با عدد اتمی 77، وزن اتمی 192,22 دمای ذوب 2410 سلسیوس، دمای جوش 4130 سلسیوس، چگالی 22,65 استو از iridium33normal_200 فلزهای گروه پلاتین و خواص مشابه Rh است. در شمع های ایریدیوم ماده ی جدیدی به نام ایریدیوم در مرکز الکترود آن بکار رفته است. این امر باعث می شود تا الکترود نازک تر از قبل (نوع معمولی یا پلاتینیوم) ساخته شود و در نتیجه قابلیت اشتعال افزایش یابد. به علاوه طراحی ” لبه حرارتی “ شمع ایریدیوم IX به گونه ای است که در برابر رسوب کربن بسیار مقاوم است.
تفاوت از نظر ارزش و قیمت: فلز پلاتینیوم قیمت مناسب تری دارد و فلز ایریدیوم قیمت بالاتری دارد.
از نظر شتاب: قطعاً شتاب تناسب کاملی با نوع خودرو و در واقع نوع موتور خودرو دارد، شتاب هر دو نوع شمع با آلیاژ پلاتینیوم و ایریدیوم بر روی خودروهای : پژو 206 تیپ 2، سمند EF7، پژو 206 تیپ 5 و ماکسیما در دو اندازه فیلر؛ معمولی و پایه بلند تست گردیده و نتیجه به شرح زیر است:
شمع پلاتینیوم با ایریدیوم از نظر شتاب تفاوت آنچنان زیادی ندارند و تفاوت در 400 متر بین 1 تا 1,5 ثانیه می باشد.
ضمنا تست شتاب این دو شمع توسط شرکت NGK بر روی خودرو هوندا (HONDA) انجام شده که در این ویدئو ببینید.
کالا قبل از ارسال بازدید شده و پس از تائید سلامت آن ارسال می شود.
نحوه ارسال :
پس از پرداخت وجه ، مرسوله در سریع ترین زمان ممکن ( در تهران 24 ساعت و در شهر های دیگر 48 ساعت ) برای خریدار در بسته بندی مناسب و بدون آسیب دیدگی ارسال خواهد شد.
نوشتن دیدگاه