پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی فرهنگی ویگوتسکیدسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 1033 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی شامل 41 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی

 

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی شامل 41 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

زندگینامه

لِو سیمینوویچ ویگوتسکی در پنجم نوامبر 1896 در شهر اورشا واقع در شمال شرقی مینسک در بلاروس چشم به جهان گشود . اما در شهری بندری گومل، در روسیه غربی بزرگ شد. پدرش رئیس بانک و مادرش معلم بود، هر چند مادرش، بیشتر وقت خود را صرف پرورش هشت فرزند خود کرد. اعضای خانواده رابطه محبت آمیزی با یکدیگر داشتند، خصیصه ای که به ویگوتسکی نیز انتقال پیداکرد.
 در روزگار نوجوانی، در میان دوستانش به «پرفسور کوچولو» معروف شده بود، زیرا دایما آن‌ها را به بحث‌های مختلف و فعالیت‌های خارق العاده فرا می‌خواند. ویگوتسکی همچنین به خواندن تاریخ، ادبیات و شعر عشق می‌ورزید.

البته کوتیک، فریدگات و فریدگات (۲۰۰۸) تاکید می‌کنند که زمینه و فرهنگ یهودی بیشتر از خانواده و آموزش بر ویگوتسکی تاثیر داشته است. ویگوتسکی در ۱۷ سالگی تصمیم گرفت به دانشگاه مسکو برود؛ اما به دلیل یهودی بودن، مجبور بود در یک سیستم سهمیه ای رقابت کند، زیرا دانشگاه تنها از ۳ درصد یهودیان ثبت نام می‌کرد. در ابتدا ویگوتسکی به موفقیت خود اطمینان داشت، زیرا نمره‌های او به اندازه کافی درخشان بودند، اما قبل از این‌که امتحانات شفاهی خود را به پایان برساند، تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای اجرای قرعه کشی به منظور انتخاب متقاضیان، تغییر پیدا کرد. ویگوتسکی تمامی امید خود را از دست داد، اما به گونه ای کاملا تصادفی برنده شد. او در دانشگاه در رشته حقوق تخصص گرفت، اما در کلاس‌های سایر رشته‌ها نیز شرکت می‌کرد.

هم‌چنین دوره‌هایی را در دانشگاه مردمی شنیاوسکی گذراند، جایی که تعدادی از استادان که به دلایل سیاسی از دانشگاه مسکو اخراج شده بودند، به آنجا رفته بودند. سرانجام در سال 1917، با مدارک حقوق از دانشگاه مسکو فارغ التحصیل شد و به شهر زادگاهش گومل بازگشت.

ویگوتسکی بین سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۲۴ که در یک دبیرستان محلی، ادبیات و روان شناسی  تدریس می‌کرد، به تعلیم و تربیت کودکان ناتوان جسمی علاقه مند شد. هم‌چنین رساله دکترای خود را به روان شناسی هنر اختصاص داد. در همین دوره، به بیماری سل مبتلا شد. ویگوتسکی در ششم ژانویه ۱۹۲۴، برای ارایه مقاله‌ای درباره روان‌شناسی هشیاری به لنینگراد سفر کرد.

فصاحت و روانی کلام ویگوتسکی، به عنوان جوانی ناشناخته و دور از پایتخت، اثر فوق العاده ای بر روان شناسان جوان بر جای گذاشت. یکی از آن‌ها، آ. آر. لوریا (۱۹۰۲-۱۹۷۷) بود که سمتی را در انستیتو روان شناسی مسکو به او پیشنهاد کرد و ویگوتسکی نیز آن را پذیرفت. در طی اولین سال کارش در انستیتو، رساله دکترای خود را به پایان رساند و به درجه دکتری نایل آمد. چیزی نگذشت که ویگوتسکی در مسکو حضوری موثر پیدا کرد. هنگامی که سخنرانی می‌کرد، انبوه دانشجویان حتی خارج از سالن سخنرانی می‌ایستادند و از پشت پنجره‌ها به سخنرانی او گوش می‌دادند. هنگامی که در سفر بود، دانشجویانش اشعاری را به افتخار او می‌سرودند.

 این شور و شوق نسبت به ویگوتسکی نه به دلیل عقاید هیجان انگیز او، بلکه به این دلیل بود که او گروهی از مارکسیست‌های جوان را برای خلق یک روان شناسی که به ایجاد جامعه سوسیالیستی کمک کند، رهبری می‌کرد. شاید ویگوتسکی حس کرده بود که زندگیش کوتاه خواهد بود و از همین رو، همه کارهایش را با شتاب و عجله انجام می‌داد. دایم مشغول مطالعه بود، سخنرانی می‌کرد و تحقیقات خود را با حداکثر سرعتی که می‌توانست به اجرا در می‌آورد و همچنین مسافرت‌های زیادی برای کمک به مراکز درمانی کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات عصب شناختی انجام می‌داد. برنامه روزانه ویگوتسکی به قدری پر بود که مطالبش را بعد از ساعت ۲ نیمه شب که چند ساعتی مهلت استراحت می‌یافت، می‌نوشت.

در سه سال آخر زندگی‌اش، سرفه‌هایش به قدری شدید شده بود که گاهی اوقات به شدت نیروی خود را از دست می‌داد. با وجود این تا هنگام مرگش یک دم از کار باز نایستاد.

لئو‌سیمونویچ ویگوتسکی در5 نوامبر 1896به دنیا آمد و درتاریخ 11 ژوئن 19344 درگذشت. پیاژه و ویگوتسکی معاصر بوده اند و دریک سال متولّد شده اند. اما برخلاف پیاژه که84 سال عمر کرد، ویگوتسکی در 38 سالگی به دلیل بیماری سل درگذشت.

بررسی نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی

خدمات ویگوتسکی نقش مهمی را در روند مطالعه رابطه­ شیوه های خاص فرهنگی با رشد ایفا کرده است. این دیدگاه بر شیوه‌ای که فرهنگ‌ها ـ ارزش‌ها، ‌اعتقادات، ‌سنّت ها و مهارت های یک گروه اجتماعی ـ به نسل بعدی منتقل می شود، استوار است. از نظر ویگوتسکی، تعامل اجتماعی، به ویژه گفتگوهای مددجویانه با اعضای آگاه جامعه، برای اینکه کودک شیوه‌های تفکر و رفتاری رافرا گیرد که فرهنگ جامعه را می‌سازد،‌ بسیار ضروری است.

ویگوتسکی معتقد بود وقتی که بزرگسالان و همسالان خبره‌تر به کودکان کمک می کنند تا فعالیت‌هایی را یاد بگیرند که از نظر فرهنگی معنادار هستند، ارتباط بین آن‌ها جزیی از تفکر کودکان می شود. بعد از این‌که کودکان ویژگی های مهم این گفتگو ها را درونی می کنند، می توانند برای هدایت کردن فکر و اعمال خودشان و فراگیری مهارت‌های جدید، از زبان درونی خودشان استفاده کنند. 
 نظریه ویگوتسکی به ویژه در مطالعه­ رشد شناختی موثر بوده است.

تفاوت رویکرد ویگوتسکی با رویکرد پیاژه در این است که پیاژه آموزش مستقیم توسط بزرگسالان را با اهمیت نمی دانست. در عوض، روی تلاش های فعال و مستقل کودکان برای با معنا کردن دنیایشان تاکید داشت. از اشتراکات نظر ویگوتسکی با پیاژه این بود که هر دوکودکان را موجودات فعال و سازنده می‌دانستند، اما ویگوتسکی بر خلاف پیاژه، رشد شناختی را به صورت فرایند میانجی اجتماعی در نظر داشت. به طوری که به حمایت بزرگسالان وهمسالان خبره از کودکان، هنگامی که می خواهند کار جدیدی را انجام دهند، وابسته است. و بالاخره ویگوتسکی معتقد نبود که همه­ کودکان مراحل یکسانی را پشت سر می‌گذارند، بلکه با فراگیری زبان توسط کودکان، ‌توانایی آنان تقویت شده و در برقراری ارتباط با دیگران، به تغییرات پیوسته در فکر و رفتار منجر می شود که می‌تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر کاملا فرق کند.

و ...

 

فهرست مطالب

زندگینامه

بررسی نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی

مقایسه نظریه ویگوتسکی و پیاژه

نکات اصلی نظریه ویگوتسکی

ویگوتسکی و آموزش

پایان


عنوان : نظریه رشد اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی

فرمت : پاورپوینت

حجم : 1 مگابایت

تعداد صفحات : 41

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 

پاورپوینت نظریه رشد اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >