عقب ماندگی چطو ر تشخیص داده میشود؟

عقب ماندگی چطو ر تشخیص داده میشود؟

عقب ماندگی ذهنی آزمون ریون و آزمون بندر گشتالت

عقب ماندگی ذهنی آزمون ریون و آزمون بندر گشتالتدسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 109 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

کودک استثنایی اول یک کودک است ( انسان است با همه خصوصیات و صفات یک انسان و بعد کودکی است با خصوصیات و تفاوتهای استثنایی نسبت به سایر کودکان و همین ویژگیها و خصوصیات است که معلمان و اولیا باید خودشان را با آن سازگار کنند

قیمت فایل فقط 6,200 تومان

خرید

عقب ماندگی ذهنی آزمون ریون و آزمون بندر گشتالت

 

تعریف کودک استثنایی:

کودک استثنایی اول یک کودک است ( انسان است با همه خصوصیات و صفات یک انسان و بعد کودکی است با خصوصیات و تفاوتهای استثنایی نسبت به سایر کودکان . و همین ویژگیها و خصوصیات است که معلمان و اولیا باید خودشان را با آن سازگار کنند . در واقع بین تمام خصوصیات روانی و جسمانی و تمام استعدادهای مختلف هر فرد تفاوتهای مشهودی موجود است پس می توان گفت که هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی است و کلمه استثنایی بطور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود . بنابراین آنچه که ما اصطلاحاً « کودک استثنایی » می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی بمیزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد و نمی تواند بنحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد . در اینگونه کودکان واکنشها، ویژگیهای خاص دارد بدلیل اینکه کودک رشد فکری کامل ندارد و بدلیل اینکه نمی تواند بر رفتارهای خود کنترل داشته باشد و یا اگر عمل خلافی از او سر زد احساس گناه و تقصیر کند، چون از نظر شخصیتی نارس و نابالغ است، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای است .

عنوان کودکان استثنایی در مکاتب امریکا و انگلستان فرق می کند . در امریکا به تمام کودکانی که بنحوی با کودکان طبیعی و همسن خود از نظر فکری، جسمی، عاطفی . عقلانی، رفتاری و … فرق داشته باشد استثنایی گفته می شود و مسلماً با قبول این تعریف یک کودک نابغه، نابینا، ناشنوا و عقب مانده ذهنی همه استثنایی هستند 

عقب ماندگی در کودکان چیست؟

کودکانی که “عقب ماندگی” در آنها تشخیص داده میشود، نسبت به کودکان همسن و سال خود رشد ذهنی و جسمی کمتری دارند. عقب ماندگی میتواند تنها در یک زمینه رشدی و یا در زمینه های متعدد رشدی و ذهنی بطور شدید و یا خفیف باشد. Developmental delay اصطلاحی کلی و تعریف نشده است که اغلب توسط مربیان و متخصصین در زمینه رشد ذهنی کودکان پیش دبستانی که شک در تشخیص قطعی عقب افتادگی ذهنی دارند به کار برده میشود. متخصصین معتقدند حتی کودکان با رشد معمولی هم نمودارهای رشد و نمو ذهنی و جسمی یکسانی در مقایسه با سایر هم سن و سالان خود ندارند اما در نهایت بیشتر بچه ها مهارتهای لازم مناسب با سن و سال خود را در مقطع زمانی مناسب کسب خواهند کرد. به همین خاطر برچسب عقب افتاده برای بچه های پیش دبستانی مناسب به نظر نمیاید. 

عقب ماندگی چطو ر تشخیص داده میشود؟

دلایل متداول ابتلای کودکان به عقب ماندگی عبارتند از: 

•ولد پیش از موعد (نوزاد نارس)

•بستری شدن در بیمارستان بلافاصله و یا بعد از تولد 

•رشد ناکافی سلولهای مغزی 

•آسیب سلولهای مغزی قبل و یا درحین تولد (فلج مغزی) 

عقب ماندگی مغزی اغلب با اختلالات دیگر رشدی و ذهنی همراه میباشد:

اختلالات رفتاری و احساسی – ناهنجاریهای ارثی و یا مرتبط با سوء استفاده های جسمی، جنسی و احساسی در اوایل زندگی 

•اختلالات حسی – مشکلات بینایی یا شنوایی 

•عارضه های پزشکی/ سلامتی – حساسیت یا آسم 

•اختلالات ژنتیکی (سندرم داون) 

•اختلال کم توجهی (ناتوانی در تمرکز کردن) و بیش فعالی

چه کسانی مبتلا میشوند؟

عقب ماندگی ذهنی و رشدی رایج ترین نوع معلولیت در کودکان پیش دبستانی بشمار میرود. اختلال در پسرها نسبت به دخترها شایع تر است. تشخیص دقیقتر نوع معلولیت در اکثر موارد وقتی که بچه ها به نظام آموزشی بعد از پیش دبستانی وارد میشوند قطعی میشود. بسیاری از کودکان هنگام بزرگتر شدن بهبود مییابند. با این حال، مقدار و حد نهایی میزان بهبودی در کودکان متفاوت است. 

نوع فایل:word

سایز: 109 KB  

تعداد صفحه:23

قیمت فایل فقط 6,200 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >