آزمون منع بعدی

آزمون منع بعدی

آزمون منع بعدی

آزمون منع بعدیدسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 52 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 15

در این مقاله، به مفهوم «حافظه» و انواع آن و مفهوم «فراموشی» و دیدگاهای مختلف در مورد فراموشی پرداخته شده است همچنین مراحل حافظه مورد بررسی قرار گرفته

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

تحقیق آزمون منع بعدی

 

چکیده

حافظه» به عنوان یکی از استعدادهای خدادادی، برای ثبت و ذخیره اطلاعات و در صورت لزوم، یادآوری آنهاست؛ ولی بسیاری از مواقع، مطالب به ذهن سپرده شده به هنگام نیاز، به یاد نمی‏آیند و به انسان فراموشی دست می‏دهد. در این مقاله، به مفهوم «حافظه» و انواع آن و مفهوم «فراموشی» و  دیدگاهای مختلف در مورد فراموشی پرداخته شده است. همچنین مراحل حافظه مورد بررسی قرار گرفته و به روش‏های سنجش حافظه نیز اشاره گردیده، و در پایان، به علل فراموشی و راه‏های تقویت حافظه و راه‏های پیش‏گیری از فراموشی اشاره گردیده است.هدف از انجام این آزمایش، مطالعه منع بعدی یا بازداری پس گستر است در حقیقت این فرضیه که یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی مزاحمت ایجاد می کند یا خیر، آزمون می شود. منع بعدی یا مزاحمت یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی عبارت از مشکلی است که بین یک یادگیری و کاربرد آن (یادآوری یا بازشناسی)، در اثر یک یادگیری تازه، بوجود می آید. برای مطالعه منع بعدی از روشی استفاده می شود که به روش گروه کنترل معروف است که در آن متغیر مستقل را دستکاری کرده تا اثر آن را بر متغیر وابسته مطالعه نمایند. یکی از علل عمده فراموشی، تداخل آموخته های بعدی با آموخته های قبلی است که اصطلاحاً منع بعدی یا مزاحمت یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی نامیده می شود. به این صورت که اگر مطلبی را بخوانید و بلافاصله پس از آن مطلب دیگری را بخوانید، مطلب بعدی در مطلب قبلی تداخل ایجاد خواهد کرد و از تحکیم آن جلوگیری به عمل خواهد آورد. هر اندازه میزان شباهت یادگیری اول و یادگیری تازه بیشتر باشد، قدرت منع بعدی به همان اندازه بیشتر خواهد بود.در این آزمون دونفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مدرسه ی نمونه شهری شاهد شهرستان نوشهر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند که یکی گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.. وسایل آزمایش  دو فهرست A و B که هر یک از دوازده صفت دو بخشی تشکیل شده است. صفات فهرست A با صفات فهرست B مترادف هستند. هر یک از فهرست ها به پنج صورت کاملاً متفاوت تنظیم و به ترتیب شماره گذاری شده اند که در پیوست موجود می باشد

کلمات کلیدی:

حافظه،فراموشی،گروه آزمایشی ،گروه کنترل

حافظه:مکانی برای ثبت،نگهداری وبازیابی اطلاعات است.

فراموشی:عدم توانایی یادآوری اطلاعات در حافظه

گروه آزمایشی: یادگیری A،یادگیریB،یاد آوری A

گروه کنترل:یادگیریA،استراحت،یاد آوری

مقدمه

حافظه

حافظه به عنوان ثبت اطلاعات در ذهن، اساس و پایه یادگیری را تشکیل می‏دهد. اگر حافظه را از زندگی انسان حذف کنیم قادر به انجام هیچ کاری، حتی عمومی‏ترین رفتارهای اختیاری، مثل غذا خوردن، لباس پوشیدن، سخن گفتن و مانند آن نخواهد بود. بدون یاری حافظه، شما نمی‏توانید درباره خودتان بیندیشید؛ زیرا همین مفهوم «خود» مستلزم نوعی احساس پیوستگی است که تنها حافظه می‏تواند برای شما فراهم کند. 

از «حافظه» تعاریف گوناگونی به عمل آمده است؛ از جمله: حافظه به‏خاطرسپاری رویدادها و اطلاعات و همچنین یادآوری آنهاست. حافظه کنشی است که تجارب گذشته را دربر می‏گیرد. حافظه رویدادهای حال را نگه‏داری می‏کند و خاطرات گذشته را به یاد می‏آورد.

 

فهرست

عنوان................................................................................................صفحه

موضوع.................................................................................................................3.

چکیده....................................................................................................................3.

مقدمه.....................................................................................................................4.

بیان مسئله..............................................................................................................9.

اهمیت تحقیق...........................................................................................................9.

بیان فرضیه...........................................................................................................10.

تعریف نظری وعملیاتی..............................................................................................11.

تعیین متغییر ها.......................................................................................................11.

جامعه آماری.........................................................................................................11.

نمونه آماری..........................................................................................................11.

روش نمونه گیری وجمع آوری اطلاعات.........................................................................11

روش تحقیق.........................................................................................................12.

ابزار اندازه گیری..................................................................................................12.

تحلیل نتایج..........................................................................................................12.

بحث ونتیجه گیری.................................................................................................13.

منابع.................................................................................................................14.

ضمایم...............................................................................................................15.

 

 

انواع حافظه                                                                                                                                   شیفرین  (1968)(shiffrin) اتکینسون و  (Attkinson)                                                                                                   نخستین تقسیم بندی حافظه را ارائه کردندکه عبارتند از حافظه ی حسی،حافظه کوتاه مدت و حافظه ی بلند مدت. 

نوع فایل:word

سایز: 52.0 KB  

تعداد صفحه:15

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >