پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنکدسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 1533 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 46

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک شامل 46 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

 

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک شامل 46 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

زندگینامه

هانس یورگن آیزنک (تولد: 1916، وفات: 1997) روانشناس انگلیسی آلمانی تبار بود که مهم ترین فعالیت های علمی او در زمینه هوش و شخصیت بود. برای توصیف نفوذ و تاثیرگذاری او در روانشناسی همین نکته بس که در هنگام وفات، بیشترین ارجاعات و استنادهای علمی در روانشناسی به او شده بود. پسر او مایکل آیزنک نیز اکنون استاد برجسته روانشناسی است. آیزنک پایه گذار مجله علمی شخصیت و تفاوت های فردی است. وی حدود 80 کتاب و بیش از 1600 مقاله علمی نوشت. آیزنک بحث همه گیری را در زمینه تفاوت ضریب هوشی در میان نژادهای مختلف مطرح کرد. علاقه اصلی او در زمینه شخصیت بود،‏ چنان که مهم ترین و یکی از پرکاربردترین آزمون های شخصیت آزمون آیزنک است که سه بعد نوروزگرایی - ثبات،‏ درونگرایی -برونگرایی و روانپریشی - عدم روانپریشی را می سنجد.

این سه بعد بعدا به عنوان سه عامل بزرگ شخصیت شناخته شد. این نظریه آیزنک را آغازی بر نظریات مدرن شخصیت می دانند. اکنون پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کرا نظریه ای است که رواج زیادی دارد و با نظریه آیزنک مقایسه می شود. 

آیزنک نظریه عاملی خیلی شبیه به نظریه مک کری و کاستا به وجود آورد، ولی او اصولا طبقه بندی خود را بر مبنای تحلیل عاملی و زیست شناسی استوار کرد و به جای پنج بعد شخصیت، فقط سه بعد ۱) برون گرایی/درون گرایی، ۲) روان رنجورخویی/استواری و ۳) روان پریش خویی/فراخود را به دست آورد.

نکته اصلی برای آیزنک این بود که تفاوت های فردی در شخصیت افراد جنبه زیستی و نه صرفا روان شناختی شخصیت است. شواهد برای مبنای زیستی شخصیت از چند منبع مختلف به دست می آید.

اول اینکه خلق و خو گرایش زیستی به رفتار کردن به شیوه های خاص از همان اویل کودکی است. محیط پیش از تولد ممکن است نقش مهمی در شکل دادن به شخصیت ایفا کند. در واقع، مقدار استرسی که مادر در طول حاملگی تجربه می کند ممکن است پاسخ استرس کودک را تغییر دهد.

دوم اینکه، روان شناسان برای اینکه بدانند چگونه وراثت بر رفتار و شخصیت تاثیر می گذارد، به علم وراثت رفتاری یا مطالعه علمی نقش وراثت در رفتار روی می آورند. میزانی که یک ویژگی تحت تاثیر وراثت قرار داد؛ به توارث پذیری معروف است. پژوهشگران برای مطالعه توارث پذیری، از تحقیقات دوقلویی، فرزندخواندگی و تحقیقات تعامل ژن-محیط استفاده می کنند. روش دوم در مطالعه وراثت، پژوهش تعامل ژن-محیط است که به پژوهشگران امکان می دهد ارزیابی کنند که چگونه تفاوت های ژنتیکی با محیط تعامل می کنند تا رفتار خاصی را در برخی افراد، اما نه در همه افراد ایجاد کنند

سوم اینکه، جنبه های زیستی شخصیت با استفاده از فنون تصویربرداری از مغز ارزیابی می شوند که دو نوع بسیار رایج آن برق نگاری مغزی(EEG) و تصویربرداری طنین مغناطیسی کارکردی(fMRI) هستند. برق نگاری مغزی در نشان دادن زمانی که فعالیت مغزی روی می دهد، از فنون دیگر تصویربرداری از مغز، برتر است، اما نشان دادن محلی که فعالیت روی می دهد خیلی دقیق نیست. تصاویر به دست آمده از MRI کارکردی با ردیابی مصرف اکسیژن خون در بافت مغز، به ما می گوید که هنگام تکالیف خاص، فعالیت در کدام محل مغز روی می دهد.

و ...

فهرست مطالب

زندگینامه

نظریه عاملی آیزنک

سلسله مراتب سازمان رفتار

ابعاد شخصیت

برون گرایی

روان رنجور خویی

روان پریش خویی

ارزیابی شخصیت

مبانی زیستی شخصیت

شخصیت به عنوان پیش بینی کننده

شخصیت و رفتار

شخصیت و بیماری

انقاد از نظری زیستی آیزنک

برداشت از انسان

پایان

عنوان : نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

فرمت : پاورپوینت

حجم : 1.50 مگابایت

تعداد صفحات : 46

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 

پاورپوینت نظریه عاملی زیستی هانس آیزنک

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >