بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران هموفیل 20 – 12 سال مراجعه کننده به مجتمع درمانگاهی امام خمینی ( ره ) در رابطه با بیمار هموفیلی سال 1382
فهرست مطالب زمینه پژوهش بیان مسئله پژوهش اهداف پژوهش الف ) اهداف کلی ب ) اهداف ویژه فرضیه های پژوهش تعریف واژه ها پیش فرضهای پژوهش محدودیت های پژوهش الف ) محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر ب ) محدودیت های در اختیار پژوهشگر اهمیت پژوهش منابع فارسی منابع خارجی
دسته: پرستاری
بازدید: 10 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 290 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 172
قیمت فایل: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

پرداخت و دانلود

فصل اول

زمینه پژوهش

اختلالات انعقادی [1] ارثی پلاسما بعلت نقص در یک پروتئین انعقادی پدید می آید. دو اختلال وابسته به کروموزوم X یعنی فقدان عوامل VIII و IX مسئول اکثر موارد این اختلالات مادرزادی می باشند. این بیماران در معرض خونریزی شدید و ناتوانی مزمن بوده، نیازمند درمانهای طبی اختصاصی هستند (هاریسون، 2001، ص 239).

هموفیلی [2] اختلال ارثی بصورت کاهش یا فقدان فاکتور VII (یکی از پروتئینهای مسئول تشکیل لخته در پلاسما) می باشد که منجر به هموفیلی A می شود نوع دیگر آن، هموفیلی نوع B است که در اثر کاهش فاکتور IX بوجود می آید (گیلبرت [3]، 2001، ص 672).

سطح فاکتور انعقادی VIII و IX در حالت نرمال بین 120-50% می باشد. هموفیلی بر اساس سطح پلاسمایی فاکتور انعقادی به سه نوع،  هموفیلی شدید [4] (سطح فاکتور کمتر از 1% حد نرمال)، متوسط [5] (5-1%) و خفیف [6] (25-5%) تقسیم می شود (چودهری [7]، 2000، ص 45).

اگر چه درمان موثر بیماری هموفیلی به دهه اخیر مربوط می شود ولی هموفیلی در جهان کهن نیز شناخته شده بود. قدیمی ترین دست نوشته ها در مورد چگونگی ظهور بیماری هموفیلی مربوط به متن های یهودی در قرن دوم میلادی است. هموفیلی به عنوان بیماری سلطنتی[8] نامیده می شود زیرا اعضای خانواده های اصیل در اروپا به آن مبتلا بودند. در اجداد ملکه ویکتوریا [9] هیچ سابقه ای از هموفیلی نبوده است اما پس از تولد پسرش لئوپلد[10] در سال 1853 که مبتلا به هموفیلی بود معلوم شد که ملکه ویکتوریا  ناقل هموفیلی بوده و ایجاد بیماری در او در اثر جهش[11] ژنتیکی بوده است. ژن بیماری توسط دختران ملکه در خاندان سلطنتی روسیه، آلمان و اسپانیا نیر انتقال یافت (اسدی، 1380، ص 27).

طبق برآوردهای کلی از هر ده هزار نوزاد پسر یک نفر مبتلا به هموفیلی است.

حدود سه هزار بیمار هموفیل نوع A و حدود 750 هموفیل نوع B در کشور ما وجود دارد (شریفیان، 1378، ص 29).

انجمن هموفیلی ایران (1377) گزارش می دهد: در حال حاضر تعداد 3215 نفر بیمار هموفیل A و تعداد 668 نفر بیمار هموفیل B وجود دارد. رشد هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی حدوداً در حد تشخیص یک فرد در یک روز است یعنی سالیانه 360 نفر که رقم قابل توجهی به نظر می رسد (ص 34).

گیلبرت می نویسد: تخمین زده می شود در حدود 000/10 نفر در ایالات متحده مبتلا به هموفیلی می باشند. گزارش ها در مورد میزان شیوع [12] هموفیلی متفاوت است اما میزان یک در 000/20 اغلب ذکر می شود. در 30% از موارد ابتلاء به بیماری به دلیل جهش ژنتیکی می باشد که در این موارد سابقه بیماری در خانواده بیمار وجود ندارد (2001، ص 673).

شاوساسمن[13] شیوع هموفیلی A را در انگلستان یک در 000/10 جمعیت مردان و هموفیلی B را یک در 000/60 از جمعیت مردان گزارش می کند (1999، ص 41).

چودهری می نویسد: شیوع هموفیلی در هندوستان نزدیک به 1 در 5000 مرد می باشد تخمین زده می شود که سالانه 1300 کودک مبتلا به هموفیلی در هندوستان متولد می شود و تقریباً 000/50 بیمار با هموفیلی A شدید در حال حاضر وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه تنها 5% از جمعیت مبتلا به منابع کافی درمانی و مراقبتی دسترسی دارند (2000، ص 45).

تزریق فاکتورهای انعقادی مشتق از پلاسما که جهت درمان هموفیلی استفاده می شود می‌تواند باعث انتقال عفونتهای HBV[14]، HCV[15]،HIV[16] در این بیماران گردد.

این مسئله ناشی ار فقدان حساسیت صد در صد تست های تشخیصی در مواردی است که اهداکنندگان خون با وجود آلوده بودن فاقد آنتی بادی می باشند. افزایش تعداد موارد ابتلاء به عفونتهای ویروسی در دهه گذشته منجر به بروز مشکلات روانی، اجتماعی و نگرش منفی در بیماران هموفیل گردیده است (چهاب [17]، 2002، ص420).

 فصل اول

       ·زمینه پژوهش

       ·بیان مسئله پژوهش

       ·اهداف پژوهش

       ·فرضیه پژوهش

       ·تعریف واژه ها

       ·پیش فرضهای پژوهش

       ·محدودیت های پژوهش

       ·اهمیت پژوهش

فهرست منابع

-----------------------

چهار چوب پنداشتی:

چهار چوب پنداشتی این پژوهش را بیماری هموفیلی و آموزش بیماران هموفیل تشکیل می دهد که در این راستا به مفاهیم آموزش،‌آگاهی و نگرش نیز پرداخته شده است.

هموفیلی [1] یک اختلال مادرزادی خونریزی دهنده است که به دلیل عدم وجود حداقل یک فاکتور انعقادی رخ می دهد . این بیماری در برگیرنده انواع مختلف اختلالات خونریزی دهنده بوده و از شایع ترین مشکلات انعقادی است. هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک[2] ناشی از کمبود فاکتور 8 است و هموفیلی B به نام بیماری کریسمس[3] هم معروف است که ناشی از کمبود فاکتور 9 می باشد. انواع دیگر هموفیلی شامل هموفیلی C ناشی از کمبود فاکتور 11، کمبود فاکتور هاگمن[4] به دلیل کمبود فاکتور 12 رخ می دهد. ون ویلبراند[5] یا هموفیلی عروقی در اثر کمبود خفیف فاکتور 8 (15 تا 50 درصد طبیعی) همراه با اختلال عمل پلاکت ایجاد می شود. موارد ذکر شده کمتر از 10 درصد از هموفیلی ها را تشکیل می دهند . اکثریت کودکان مبتلا به هموفیلی از نوع A یا B هستند که 80 درصد از موارد ابتلا مربوط به هموفیلی A می باشد.

هموفیلی A و B به صورت کروموزوم جنسی مغلوب انتقال می یابد و فقط در جنس مذکر دیده می شوند (لاکمن، 1379، ص 57 و 56). بیماری ون ویلبراندیک صفت غالب است و در زنان و مردان بروز می کند. هموفیلی غالبا به وسیله یک مرد فاقد بیماری و یک زن حامل انتقال می یابد . یک مرد هموفیل و یک زن سالم می توانند کودکان مذکر طبیعی و کودکان مونث حامل ژن هموفیلی به وجود آورند.

ژنهای مسئول سنتز فاکتور 8 و 9 بر روی کروموزوم X قرار  گرفته ایند. در هموفیلی این ژنها معیوب بوده و یا وجود ندارند و به این خاطر هموفیلی یک اختلال وابسته به جنس می باشد. یک مرد هموفیل دارای یک کروموزوم X مبتلا  و یک کروموزوم Y می باشد. دختران چنین فردی همگی ناقل خواهند بود زیرا یک کروموزوم X مبتلا از پدر و  و یک کروموزوم X سالم  را از مادرشان دریافت می کنند . زنان ناقل به دلیل داشتن یک کروموزوم X سالم که می تواند در تولید فاکتور 8 و 9 موثر واقع شود انعقاد خون طبیعی خواهند داشت .در مردان کروموزوم Y نمی تواند در تولید فاکتور 8 و 9 موثر واقع شود. به این دلیل اگر یک مرد کروموزوم X حامل ژن هموفیلی را به ارث ببرد او مبتلا به بیماری خواهد شد زیرا کروموزم Y او نمی تواند  ناتوانی کروموزوم X را برای تولید فاکتور 8 یا 9 جبران کند (شاو، ساسمن[6]، 1999، ص39)‌.

فصل دوم

·چهارچوب پنداشتی

·مروری بر مطالعات

فهرست منابع

--------------------

فصل سوم

فصل سوم پژوهش: این فصل شامل روش پژوهش و ملاحظات اخلاقی می باشد.

روش پژوهش[1]:

در این بخش نوع پژوهش، جامعه پژوهش، نمونه پژوهش،‌ محیط پژوهش. مشخصات واحدهای مورد پژوهش، روش گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها توضیح داده خواهد شد.

نوع پژوهش[2]:

این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی[3] است. دمپسی و دمپسی[4] (2000) معقدند که در یک تحقیق تجربی پژوهشگر متغیرهای مستقل را دستکاری نموده و آزمودنیها به طور تصادفی به گروههایی تقسیم می شوند و مداخله در شرایط و موقعیت های کنترل شده اجرا می‌گردد (ص 365).

مطالعات تجربی در شرایط واقعی و حقیقی اجتماعی کاری بس دشوار است. زیرا در این شرایط امکان کنترل همه متغیرهای موجود در حوزة تحقیق وجود ندارد. بنابراین می توان اذعان داشت که اکثر تحقیقات تجربی هنگامیکه آزمودنیها افراد بشر هستند از نوع تحقیقات نیمه تجربی می باشند (نادری و سیف نراقی، 1381، ص 29).

در انجام این پژوهش پس از انتخاب دو گروه تجربه و شاهد گروه تجربه، در معرض متغیر مستقل آموزش قرار گرفت ولی برای هر دو گروه سنجشهای مشابهی در فواصل زمانی معین در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام شد .آموزش برای گروه تجربه پس از پیش آزمون از طریق بخش فیلم ویدئوئی انجام شد و همزمان جزوة آموزشی در رابطه با موضوع پژوهش نیز در اختیار گروه تجربه قرار گرفت برای گروه شاهد در دو مرحله آزمون به عمل آمد و آموزش داده نشد و نیز جزوه آموزشی در اختیار آنان قرار نگرفت. در هر مرحله آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

جامعه پژوهش [5]:

جامعه پژوهش شامل کلیه مواردی است که دارای خصوصیات و ویژگیهای مشترک و مورد نظر پژوهشگر است (عابد سعیدی و امیر علی اکبری، 1381، ص 99)‌.

در این تحقیق جامعه پژوهش را بیماران هموفیل نوع A و B از نوع شدید یا متوسط که در مجتمع درمانگاهی امام خمینی تهران دارای پرونده پزشکی بوده و به صورت منظم جهت تدابیر درمانی به این مرکز مراجعه می نمودند، تشکیل دادند. سطح فاکتور انعقادی در نوع شدید کمتر از 1% و در نوع متوسط 5-1% درنظر گرفته شد.

نمونه پژوهش[6]:

عابد سعیدی و امیر علی اکبری (1381) می نویسند: نمونه بخشی از جامعه است. در مفهوم متعارف به بخشی از کل که خصوصیات آن کل را دارا باشد نمونه می گویند (ص100).

----------

فصل چهارم

یافته های پژوهش:

در این پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، اطلاعات و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss تحلیل گردید و نتایج به صورت جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی برای تمام متغیرها تنظیم گردید .

جداول20 –1 مربوط به مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش می باشد.

جداول 21 الی 25 مربوط به تعیین و مقایسه آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول می‌باشد.

جدول 26 و 27  مربوط به تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی در گروه تجربه قبل از آموزش و گروه شاهد در آزمون نوبت اول می باشد.

جدول 28 الی 32 در رابطه با تعیین و مقایسه آگاهی بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی بعد از آموزش در گروه تجربه و بعد از آزمون نوبت دوم در گروه شاهد می‌باشد.

جداول 33  و 34 در رابطه با تعیین و مقایسه نگرش بیماران هموفیل در رابطه با بیماری هموفیلی بعد از آموزش در گروه تجربه و بعد از آزمون نوبت دوم در گروه شاهد می‌باشد.

جداول 35 الی 39  در رابطه با تأثیر آموزش بر میزان آگاهی بیماران در گروه تجربه می‌باشد.

جدول40 در رابطه با تأثیر آموزش بر نگرش بیماران در گروه تجربه است.

جداول46-41  در رابطه با توزیع فراوانی مطلق و نسبی تغییرات میزان آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش بر حسب مشخصات فردی می باشد.

جداول ضمیمه 1  و 2 در رابطه با توزیع فراوانی مطلق و نسبی واحدهای مورد پژوهش بر حسب مشخصات نفر اول و دوم مبتلا در خانواده بیماران در گروه تجربه و شاهد می باشد.

-----------------

فصل پنجم

نتایج پژوهش:

در این فصل یافته های پژوهش در چهارچوب بحث و بررسی یافته ها، نتیجه گیری نهایی، کاربرد یافته ها و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی تنظیم گردیده است.

بحث و بررسی یافته ها[1]:

در این بخش یافته های پژوهش در رابطه با مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و اهدف ویژه و کلی مورد بحث قرار می گیرد. مورفی[2] (1996) معتقد است که افراد دارای خصوصیات و ویژگیهای متفاوتی می باشند و تعیین خصوصیات فردی فراگیران در امر آموزش یک اصل اساسی می باشد (ص 27).

جدول شماره 1 الی 20 توزیع فراوانی مطلق و نسبی واحدهای مورد پژوهش را از نظر مشخصات فردی از قبیل سن، تحصیلات، سن، شغل و میزان تحصیلات والدین، محل سکونت، میزان درآمد خانواده، نوع و شدت بیماری، سن تشخیص بیماری، تعداد افراد مبتلا در خانواده و… را نشان می دهد.

جدول شماره (1) نشان می دهد اکثریت واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه تجربه (55%) و گروه شاهد (5/52%) در رده سنی 20-18 سال هستند . میانگین سن در گروه تجربه 17/17 با انحراف معیار (75/2) و در گروه شاهد 87/16 با انحراف معیار (85/2) بوده است. آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی‌داری به لحاظ سن بین دو گروه نشان نمی دهد.

(63/0 = p و 78 = df و 148/0 = t)

در ارتباط با تحصیلات واحدهای مورد پژوهش در دو گروه تجربه و شاهد جدول شماره (2) نمایانگر آن است که بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (45%) و در گروه شاهد (5/47 %) دارای تحصیلات متوسطه و کمترین درصد واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (10%) و گروه شاهد (5%) دارای تحصیلات ابتدایی می باشند که آزمون آماری کای دو اختلاف معنی‌داری به لحاظ تحصیلات بین دو گروه نشان نمی دهد (65/0 = p و 1 = df و 20/0 = 2x). استانهوپ و لانکستر[3] (1996) معتقدند که سطح تحصیلات و فرهنگ بر آموزش و میزان یادگیری تأثیر دارند (ص 192).

جدول شماره (3) در ارتباط با سن پدر نشان می دهد که بیشترین واحدهای مورد پژوهش در گروه تجربه (5/38%) و در گروه شاهد (5/47%) پدرشان در رده سنی 45-54 سال می‌باشند میانگین سن پدر در گروه تجربه 87/49 و در گروه شاهد 5/50 با انحراف معیار (48/8) بود.

فصل پنجم

·نتایج پژوهش

·نتیجه گیری نهایی

·کاربرد یافته های پژوهش

·پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی

·فهرست منابع

--------------

فهرست مطالب

عنوان

زمینه پژوهش .........................

بیان مسئله پژوهش ....................

اهداف پژوهش .........................

الف ) اهداف کلی .....................

ب ) اهداف ویژه ......................

فرضیه های پژوهش .....................

تعریف واژه ها .......................

پیش فرضهای پژوهش ....................

محدودیت های پژوهش ....................

الف ) محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر   

ب ) محدودیت های در اختیار پژوهشگر ....

اهمیت پژوهش ..........................

منابع فارسی .........................

منابع خارجی .........................

 

172 صفحه فایل Word

قیمت فایل: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

پرداخت و دانلود