مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری در ۳۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات ابتدایی فایل:
تعداد صفحات: ۳۵ صفحه ( ۳۱ صفحه متن و ۴ صفحه منابع)
فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت doc (آماده جهت پرینت)
نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.
کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۷) داخلی (شامل ۹۴)
منابع درون متنی و پایانی: دارد
قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط
بخشی از متن:
مسئولیت یا مسئولیت پذیری به تنهایی، اشاره به حس وظیفه شناسی، پاسخگو بودن و تعهد دارد (عقیلی و نصیری، ۱۳۹۳). مسئولیت پذیری را میتوان در ابعاد مختلف مانند مسئولیت پذیری در قبال خود، اجتماع، طبیعت و خداوند تصور نمود. در این منظر هر فردی لازم است تا نسبت به سلامت روان و جسم خود و نزدیکان (به عنوان موجودی اجتماعی) ارزش قائل شده و نسبت به آن مسئول باشد. مسئولیت پذیری یا با وجدان بودن در قبال خود، دیگران و جهان هستی شامل مهار تکانه ها تحت نسخه های تجویز شده از سوی جامعه می باشد که سبب تسهیل رفتارهای معطوف به هدف و وظائف فرد می گردد (اسرار، پیتر کوچینکی و اقبال، ۲۰۱۷). این بُعد بر اراده و قابلیت اطمینان تأکید میکند و شامل ویژگیهایی مثل دقیق بودن، مسئولیتپذیری و برنامهریزی، سختکوشی و جهت گیری به سوی پیشرفت و پشتکار است. این ویژگی ها به افراد کمک میکند که چالشهای زندگی را قابل کنترل و فرصتی برای یادگیری بدانند و به جای گریز و اجتناب از مسائل و مشکلات به مقابله هدفمند با آنها بپردازند. مسلماً افرادی که دارای ویژگی های فوق هستند به احتمال قوی نمی توانند ساعات طولانی و بدون هدف پای اینترنت بنشیند و وقت خود را اتلاف کنند (عقیلی و نصیری، ۱۳۹۳).
پیشینه پژوهشی:
در پژوهش دیگری که با عنوان پنج عامل بزرگ شخصیت و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان با لحاظ نقش تعدیل کنندگی سبک های مقابله ای به انجام رسید، محققان رابطه منفی بین توافق پذیری و باوجدان بودن یا مسئولیت پذیری را در ۹۹۸ نوجوان شرکت کننده در پژوهش اثبات کردند (ژو، لی، لی، وانگ و ژائو، ۲۰۱۷).
بلکنیو و پرزپیورکا (۲۰۱۶) با پژوهشی که بر روی دو نمونه ۶۳۱ و ۴۵۲ نفری انجام دادند، مشخص ساختند که ویژگی های شخصیتی، جهت گیری مثبت و پرهیز از ناامیدی و احساس بد در زندگی، با وجدان بودن و مسئولیت پذیری، ثبات هیجانی و گشوده بودن به تجربه اتفاقات همگی با مشکلات استفاده از اینترنت و بویژه فیسبوک مرتبط می باشند.
خواجه نوری و همکاران (۱۳۹۳) در پژوهشی با عنوان « رابطه سبک زندگی و مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، (مطالعه موردی: نوجوانان دبیرستان شیراز ) بیان داشته اند: نتایج تحقیق به طور کلی بیانگر این است اگر چه مسئولیت پذیری در مدرسه و مسئولیت پذیری فردی در میان دختران بیش از پسرا بود اما، مسئولیت پذیری اجتماعی پسرا بیش از دخترها می باشد بعلاوه، مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی و مسئولیت پذیری در مدرسه رابطه معنی داری با ابعاد مختلف سبک زندگی دارد.
نوشتن دیدگاه