مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری در ۳۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری در ۳۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات ابتدایی فایل:

 

تعداد صفحات: ۳۵ صفحه ( ۳۱ صفحه متن و ۴ صفحه منابع)

 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت  doc (آماده جهت پرینت)

 

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

 

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۷) داخلی (شامل ۹۴)

 

منابع درون متنی و پایانی: دارد

 

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط

 

بخشی از متن:

 

مسئولیت یا مسئولیت­ پذیری به تنهایی، اشاره به حس وظیفه­ شناسی، پاسخگو بودن و تعهد دارد (عقیلی و نصیری، ۱۳۹۳). مسئولیت ­پذیری را می­توان در ابعاد مختلف مانند مسئولیت­ پذیری در قبال خود، اجتماع، طبیعت و خداوند تصور نمود. در این منظر هر فردی لازم است تا نسبت به سلامت روان و جسم خود و نزدیکان (به عنوان موجودی اجتماعی) ارزش قائل شده و نسبت به آن مسئول باشد. مسئولیت­ پذیری یا با وجدان بودن در قبال خود، دیگران و جهان هستی شامل مهار تکانه­ ها تحت نسخه­ های تجویز شده از سوی جامعه می­ باشد که سبب تسهیل رفتارهای معطوف به هدف و وظائف فرد می­ گردد (اسرار، پیتر کوچینکی و اقبال، ۲۰۱۷). این بُعد بر اراده و قابلیت اطمینان تأکید می­کند و شامل ویژگی­هایی مثل دقیق بودن، مسئولیت­پذیری و برنامه­ریزی، سخت­کوشی و جهت­ گیری به سوی پیشرفت و پشتکار است. این ویژگی­ ها به افراد کمک می­کند که چالش­های زندگی را قابل کنترل و فرصتی برای یادگیری بدانند و به جای گریز و اجتناب از مسائل و مشکلات به مقابله هدفمند با آن­ها بپردازند. مسلماً افرادی که دارای ویژگی­ های فوق هستند به احتمال قوی نمی­ توانند ساعات طولانی و بدون هدف پای اینترنت بنشیند و وقت خود را اتلاف کنند (عقیلی و نصیری، ۱۳۹۳).


 

پیشینه پژوهشی:

 

در پژوهش دیگری که با عنوان پنج عامل بزرگ شخصیت و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان با لحاظ نقش تعدیل کنندگی سبک های مقابله ای به انجام رسید، محققان رابطه منفی بین توافق پذیری و باوجدان بودن یا مسئولیت پذیری را در ۹۹۸ نوجوان شرکت کننده در پژوهش اثبات کردند (ژو، لی، لی، وانگ و ژائو، ۲۰۱۷).

بلکنیو و پرزپیورکا (۲۰۱۶) با پژوهشی که بر روی دو نمونه ۶۳۱ و ۴۵۲ نفری انجام دادند، مشخص ساختند که ویژگی های شخصیتی، جهت گیری مثبت و پرهیز از ناامیدی و احساس بد در زندگی، با وجدان بودن و مسئولیت پذیری، ثبات هیجانی و گشوده بودن به تجربه اتفاقات همگی با مشکلات استفاده از اینترنت و بویژه فیس­بوک مرتبط می باشند.

خواجه نوری و همکاران (۱۳۹۳) در پژوهشی با عنوان « رابطه سبک زندگی و مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، (مطالعه موردی: نوجوانان دبیرستان شیراز ) بیان داشته اند: نتایج تحقیق به طور کلی بیانگر این است اگر چه مسئولیت پذیری در مدرسه و مسئولیت پذیری فردی در میان دختران بیش از پسرا بود اما، مسئولیت پذیری اجتماعی پسرا بیش از دخترها می باشد بعلاوه، مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی و مسئولیت پذیری در مدرسه رابطه معنی داری با ابعاد مختلف سبک زندگی دارد.

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >