مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهداشت روانی بلوغ در ۲۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهداشت روانی بلوغ در ۲۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات ابتدایی فایل:

 

تعداد صفحات: ۲۵ صفحه ( ۲۳ صفحه متن و ۲ صفحه منابع)

 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت  doc (آماده جهت پرینت)

 

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

 

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۱) داخلی (شامل ۹۴)

 

منابع درون متنی و پایانی: دارد

 

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط

 

بخشی از متن:

 

جریان زندگی همانند رودخانه­ ای است که از مبدأ تا مقصد از کنار سرزمین­های مختلف و متنوعی می­گذرد و سرانجام به دریا می­پیوندد. نوجوانی یا بلوغ یکی از متنوع­ترین و پیچیده ­ترین چشم­اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است، لذا با شناخت ابعاد روانی نوجوان، فضایی که با ابرهای سنگین و تیره بر روابط نوجوان و دیگران سایه افکنده به روشنی می­گراید و واقع­بینی، جایگزین بدبینی شده و حسن تفاهم، به جای سوء تفاهم بر این روابط حاکم می­شود. موریس دبس می ­نویسد: مقاله ­ای که برنهایم در سال ۱۸۹۱ به نام «مطالعه درباره­ی بلوغ» منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جهان بلوغ وادار کرد. به دنبال آن­ها، روسو نقش بزرگی در تدوین نظریات مربوط به دوران بلوغ ایفا نمود. مجموعه­ی این مطالعات با پژوهش ­های «استانلی هال» که او را پدر روان شناسی نوجوانی (بلوغ) می ­دانند، پیوند خورد و با انتشار کتاب «بلوغ» در سال ۱۹۰۵ به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی به نام هبلوژی یا «علم به احوال جوانی» شد و محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناخته­ ای به نام «بلوغ» پرداختند. در نهایت نتیجه­ ی این تلاش­ ها منجر به این موضوع گردید که قرن بیستم را «عصر نوجوانی شناسی علمی» لقب داده ­اند (شرفی، ۱۳۹۴).

 


 - Hebelogie

 

تأمین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت­ روانی دانش‌آموزان، به­ ویژه در دوره­ی بلوغ، می‌تواند از بیماری­ ها و ناهنجاری­ های روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی می‌انجامد، مهم­ترین وظیفه­ی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروه­ها را جهت مقابله با چالش­ها و تغییرات زندگی توانمند می­سازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج می­دهد، جریان می­یابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری به­صورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگی­هایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود می ­بخشد.

این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگی­ های مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش می­دهد. سطح اولیه­ی پیشگیری را عموم مردم تشکیل می­دهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگی­ های فردی-­ اجتماعی و ایجاد محیط­ های اجتماعی- فرهنگی حمایت­ کننده است. یکی از جامعه­ های هدف برای سطح اول پیشگیری دانش­آموزان هستند. برای آموزش دانش­ آموزان در مسیر رسیدن به هدف­های پیشگیری، بسیاری از مهارت­ های ارتباطی (مهارت­ های ارتباطی و عزت­نفس) با برنامه­ های آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام، ۲۰۰۰). آموزش در مورد دوره ­ی بلوغ به پسران می­تواند مهم­ترین و اساسی­ترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دوره­ ی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دوره­ی مهم بسیار مؤثر می ­باشد (مک کینزی، ۲۰۰۸). متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دوره­ های آموزشی به نوجوانان پسر داده نمی­ شود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کم­تر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار می­کنند و نوجوان ممکن است از طریق روش­ های مختلفی مثل همسالان، هم­کلاسی­ ها یا افراد بی ­اطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >