نظری و پیشینه پژوهش طرحواره درمانی در ۴۶ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

نظری و پیشینه پژوهش طرحواره درمانی در ۴۶ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات ابتدایی فایل:

 

تعداد صفحات: ۴۶ صفحه ( ۴۳ صفحه متن و ۳ صفحه منابع)

 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت  doc (آماده جهت پرینت)

 

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

 

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۵) داخلی (شامل ۹۵)

 

منابع درون متنی و پایانی: دارد

 

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط

 

بخشی از متن:

 

طرحواره‌ها تا هنگامی که توسط ماشه‌چکان مهمی فعال نشوند، خوابیده هستند و زمانی که فعال می‌شوند، موتور حرکت افکار خود آیند منفی می‌شوند و در جهت سودار کردن منفی اطلاعات عمل می‌کنند. آن‌ها زمینه‌های حساسیت خاص یا آسیب‌پذیری هیجانی ویژه‌ای را فرا می‌خوانند که اشتیاق فرد را به واکنش افراطی باعث می‌شود. به عبارت دیگر، طرحواره‌های شناختی به هنگامی که ادراک کننده، فاقد اطلاعات واجد جزئیات درباره‌ی هدف است، تأثیر بیشتری بر ادراک فرد دارند (گویل و میدن، ۲۰۱۳). طرح‌واره‌ها تحت عنوان ساختارهای پردازش اطلاعات، مفهوم‌سازی شده‌اند که در اوایل زندگی شکل گرفته‌اند و محصول خلق و خو و محیط فرد هستند (بارانوف، هندرهن و کانور، ۲۰۱۵).

یانگ معتقد است که طرح‌واره‌ها به گونه‌ای متناقض و اجتناب‌ناپذیر زندگی بزرگسالی را به شرایط ناگوار دوران کودکی می‌کشانند که غالباً برای بیماران زیان‌بخش بوده است. تا حدی شبیه مفهوم‌سازی راتر (۱۹۹۶) از منبع کنترل بیرونی و تئوری سلیگمن (۱۹۷۱) از درماندگی آموخته شده طرحواره‌ها ممکن است این عقیده را بسط دهند که پیامد وحشتناک بی‌ توجه به تلاش برای کنترل پیامدهای آن،‌ غیرقابل اجتناب است (نقل از هورلی و باکر، ۲۰۱۴).

فرض بر این است که فعالسازی یک خود-طرحواره، عقایدی درباره‌ی خود را فعال و خزانه‌ی رفتاری همایند با آن را ایجاد می‌کند. وقتی که یک طرحواره‌ی ناسازگار اولیه برانگیخته می‌شود، فرد هیجان‌ها و احساسات بدنی را تجربه می‌کند و ممکن است هشیارانه یا ناهشیارانه این تجربه را به یک خاطره‌ی اولیه متصل نماید. خاطرات مرکز ثقل طرح‌واره‌ها هستند اما معمولاً‌به طور واضح در سطوح آگاهی قرار نمی‌گیرند و حتی این خاطرات گاهی اوقات در قالب تصاویر ذهنی نیز یادآوری نمی‌شوند (هورلی و باکر، ۲۰۱۴).

 


 Temperament

 Baranoff, Hanrahan & Connor

 

واژه "طرحواره" یا «اسکیما  (Schema) بطور کلی بعنوان ساختار، قالب یا الگو تعریف می شود. طرحواره شامل یک بسته حافظه ای است که محتوای آن را آموزه های فرد در طول زمان شکل می دهد. باید توجه داشت که در روند پدیدایی طرحواره ها عواملی مثل بنیادهای زیستی فرد و عوامل مربوط به محیط تربیتی او مثل محیط خانواده، فرهنگ، تجارب وی در فرایند رشد، رخدادهای بزرگ و... تاثیر می گذارند. به نظر صاحب نظران در این زمینه، این بسته حافظه ای مثل یک فیلتر بزرگ و پیچیده بر سر راه اطلاعات ورودی به حافظه و همچنین اطلاعات موجود در حافظه عمل کرده و با سرند، دسته بندی، و سازمان دهی، شکل گیری معانی جدید را در ذهن ممکن می سازد (یانگ، کلوسکو و ویشار، ۲۰۱۲؛ ترجمه حمیدپور و اندوز، ۱۳۹۴).

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >