مبانی نظری و پیشینه پژوهش ترس از صمیمیت در ۱۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ترس از صمیمیت در ۱۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات ابتدایی فایل:

 

تعداد صفحات: ۱۰ صفحه ( ۹ صفحه متن و ۱ صفحه منابع)

 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت  doc (آماده جهت پرینت)

 

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

 

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۰) داخلی (شامل ۹۴)

 

منابع درون متنی و پایانی: دارد

 

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط

 

بخشی از متن:

ترس از صمیمیت مفهومی خصیصه ای یا خلقی است زیرا می تواند در دامنه وسیعی از موقعیت ها تجربه شود. محققان بیشتر به مطالعه ترس از صمیمیت با تمرکز بر فرایندهای روانشناختی درون یک فرد پرداخته اند و بر قابلیتی که فرد برای صمیمیت در همه روابط نزدیک دارد تمرکز می کنند. در بیشتر مواقع، ترس از صمیمیت اصلی ترین مانع شکوفایی خلاقیت ها و ایفای مسئولیت هاست  همچنین ترس از صمیمت یک عامل خطر برای بوجود آمدن مشکلات هیجانی است (توربرگ و لیورس، ۲۰۰۶).

صمیمیت از واژه لاتین Intimus به معنای درونی ترین یا به ویژگی درونی و خصوصی هر امر بنیادی، حیاتی، بسیار خصوصی یا شخصی، گفته می شود. دراین راستا، نظریه پردازان گوناگونی به مطالعه صمیمیت و این که چگونه افراد اقدام به ایجاد و حفظ پیوندهای صمیمانه می کنند، پرداخته اند.توانایی برقراری روابط صمیمانه با دیگران یکی از عوامل کلیدی در سلامت و بهزیستی روانی افراد بزرگسال محسوب می شود. افراد جوان جهت کسب آمادگی برای این مزیت بالقوه (صمیمیت)  معمولا مراحل رشدی زیر را پشت سر می گذارند:

روابط اولیه با فرد یا افراد مراقبت کننده (در زمان کودکی)، شروع روابط اولیه با همسالان (در زمان نوجوانی، این رابطه ابتدا با همسال هم جنس صورت می گیرد و سپس به طور تدریجی به سمت همسال غیر هم جنس گسترش می یابد)، و در نهایت ورود به دوران بزرگسالی که در حالت بهینه و مطلوب، افراد قابلیت برقراری روابط صمیمی درازمدت که با اعتماد متقابل همراه است را کسب می کنند (مونتگومری، ۲۰۰۵؛ به نقل از گنجی، ۱۳۹۴).

 

صمیمیت شامل عواطف و احساسات، بیان و تبادل احساسات و افکار، سازگاری، تعلق و تعهد، تمایل جنسی، حل کردن تعارض ها، خود پیروی و هدایت است. ترس از صمیمیت، ظرفیت محدود فرد برای به اشتراک گذاشتن افکار و احساساتش با فردی مهم و نزدیک است که یکی از علل مهم شکست خوردن روابط است. افرادی که در ترس از صمیمیت نمرات بالایی می گیرند، در رابطه با دیگران، احساس مثبت نسبت به روابط نزدیک، و خودآشکارسازی مشکل دارند و در نتیجه رضایت از رابطه کمتری را تجربه می نمایند (گنجی، ۱۳۹۴).

پیشینه پژوهشی:

 

چیک و باس (۲۰۰۶) به نقل از افروز (۱۳۹۲) در مطالعات خود به این نتایج رسیدند که ترس از صمیمیت با مردم آمیزی پایین یکسان نیست، از سوی دیگر تعداد روزافزون افرادی که در ارتباط با دیگران مشکل دارند، معمولا  به دلیل ترس از برخوردهای اجتماعی می باشد.

تقوی (۱۳۹۲) در تحقیقی تحت عنوان: بررسی رابطه ترس از صمیمیت و سلامت روانی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز، نشان دادند که بین ترس از صمیمیت و سلامت روان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، از سوی دیگر دانشجویانی که ترس از صمیمیت کمتری دارند، اختلالات روانی کمتری را تجربه می کنند.

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >