مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازهای اساسی روانشناختی در ۱۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازهای اساسی روانشناختی در ۱۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات ابتدایی فایل:


تعداد صفحات: ۱۱ صفحه ( ۱۰ صفحه متن و ۱ صفحه منابع)

 

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت  doc (آماده جهت پرینت)

 

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

 

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل ۲۰۱۳) داخلی (شامل ۹۵)

 

منابع درون متنی و پایانی: دارد

 

 

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط


 

 

بخشی از متن:

 

نیازها: تعریف و نظریه ها

نیاز یک حالت ناشی از کمبود یا محرومیت در موجود زنده است. اصطلاح وابسته به آن سائق است. سائق انرژی یا میل حاصل از نیاز است (ونلینگ، ۲۰۱۲). از نظر اریک فروم، مؤثرترین عامل در شخصیت انسان را نیازهای روانی می داند. به باور فروم، نیازهای جسمانی، بین انسان و حیوانات مشترک اند؛ در حالی که حیوانات نیازهای روانی ندارند و این نیازها ویژه ی انسان اند. او پنج نیاز را به عنوان نیازهای روانی را شامل وابستگی، استعلاء،  ریشه داشتن، حس هویت، موازین جهت گیری نام می برد (ونلینگ، ۲۰۱۲). از نظر مازلو، ارضای نیاز به عزت نفس به احساساتی از قبیل، ارزش، قدرت، لیاقت، مفید و مثمرثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد، اما بی اعتنایی به این نیازها موجب احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی می­ شود، و این احساسات به نوبه خود به وجود آورنده دلسردی و یاس اساسی خواهد بود یا گرایش­ های روان­ نژندانه را به وجود خواهد آورد.

 

نیازهای اساسی روانشناختی عبارت است از فرایند روانشناختی فطری که زیربنای میل به دنبال کردن تعامل با محیط برای کسب تجربیاتی است که به شادابی،رشد و سلامت روانشناختی کمک می کنند (ریو، ۲۰۱۰؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۹۵).

انسان ها نیازهای فیزیکی، اجتماعی و روانشناختی زیادی دارند، که رضایت آنان از زندگی را فراهم می آورد، نیازهای روانشناختی، تمایل به جستجو کردن محیطی را در ما ایجاد می کنند که انتظار داریم بتوانند  این نیازهای ما را پرورش دهند (اوزر، ۲۰۰۹). تحقیق در مورد نیازهای انسان ابتدا توسط مک دوگال در سال ۱۹۰۸ آغاز شد، سپس توسط فروید، هال و مورای ادامه یافت و سرانجام توسط مازلو درحیطه روانشناسی رایج و عملیاتی شد (تورک دوغان، ۲۰۱۰). نیازهای روانشناختی (خودمختاری، شایستگی، ارتباط) جهانی بوده و در تمامی فرهنگ ها و اعصار وجود دارند و در واقع این سه نیاز به مانند خوراک روانشناختی و درونی برای رشد و یکپارچگی و بهزیستی روانی لازم و ضروری اند (دسی و وانستینکیست، ۲۰۰۴؛ به نقل از شیخ الاسلامی و دفترچی، ۱۳۹۲).


Ozer

پیشینه پژوهشی:

شیخ الاسلامی و دفترچی (۱۳۹۴) در پژوهش خود تحت عنوان پیش بینی نشاط ذهنی دانش آموزان بر اساس جهت گیری های هدف و نیازهای اساسی روانشناختی به این نتیجه رسیدند که همبستگی مثبت و معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی و نشاط ذهنی بود. همجنین جهت گیری های هدف گرایشی همبستگی مثبت و معنادار و جهت گیری های هدف اجتنابی همبستگی منفی و معنادار با نشاط ذهنی نشان دادند.

 

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >