مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش

مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش

مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش

مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 102 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 37

مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش

قیمت فایل فقط 24,000 تومان

خرید

مبانی نظری هوش و تیزهوشی و نظریه های هوش و دانش آموزان تیزهوش

 

 

توضیحات: 37صفحه فارسی (word) با منابع کامل

 

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

 

خلاصه ای از کار:

هوش و تیزهوشی

1)هوش

کمتر مفهومی در روان شناسی به اندازه هوش مورد توجه بوده است. هوش یکی از بحث برانگیزترین پدیده های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش های گسترده روان شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشند ارائه نشده است. علت اختلاف نظر بر سر ماهیت هوش این است که هوش مشاهده پذیر نیست. هوش سازه ای است که نظریه پردازان و آزمون سازان پدید آورده اند تا به کمک آن رفتارهای هوشمندانه را تبیین کنند. به سخن دیگر، آن ها همه رفتارهای هوشمندانه را ناشی از وجود پدیده ای  به نام هوش می دانند(سیان سیلو و استرنبرگ،[1] 2004، ترجمه امیری مجد و فرامرزی، 1388).

...................

2)فهرستی از تعاریف هوش

رشد زودرس در مراحل تحول.....

..............

- سیر تحول هوش و مفاهیم مربوط به آن

مباحث هوش،[2] استعداد[3] و نبوغ[4] از جمله مواردی هستند که در طول تاریخ مورد توجه اندیشمندان متفاوت بوده است. افلاطون در کتاب جمهوریت خود از قول سقراط نقل کرده است که برخی از افراد دارای توانایی هایی هستند که آن ها را از سایر افراد متفاوت می سازد؛ آن ها در مقایسه با دیگران از مطالعات خود بهره بیشتری می برند. او این توانایی ها را «هدایای فطری» نامید. ذکاوت، اشتیاق به مطالعه، یادگیری آسان، حافظه خوب و سخت کوشی از دیگر صفاتی است که افلاطون برای این افراد برشمرده است. شاید افلاطون اولین فردی بود که به برتری های برخی از افراد در یادگیری و نیاز آن ها به آموزش های خاص پی برد. او هم چنین با اطلاق «هدایای فطری»[5] به این ویژگی ها بر نقش وراثت در شکل گیری توانایی های ذهنی تأکید نمود. پس از او نیز بسیاری از اندیشمندان حافظه خوب، یادگیری سریع و سخت کوشی را به مثابه ی شاخص هایی از توانایی ذهنی بالا، ذکر کرده اند. بحث در زمینه هوش و تیزهوشی همچنان ادامه یافت؛ برخی بر نقش وراثت و برخی بر نقش محیط در شکل گیری هوش تأکید می کردند(شکوهی یکتا و پرند، 1386).

...............

- گسترش مفهوم هوش

هوش به عنوان یک توانایی شناختی در اوایل قرن بیستم توسط آلفرد بینه مطرح شد او هم چنین آزمونی را برای اندازه گیری میزان بهره هوش افراد ابداع کرد. بعدها لوئیز ترمن و دیوید وکسلر[6] آزمون های جدیدتری را ساختند. اما در دو دهه اخیر مفهوم هوش به حوزه های دیگری مانند هوش هیجانی،[7] هوش طبیعی،[8] هوش وجودی،[9] و هوش معنوی[10] گسترش یافته است. علاوه بر این دیگر هوش به عنوان یک توانایی کلی محسوب نمی گردد. بلکه به عنوان مجموعه ای از ظرفیت های گوناگون در نظر گرفته می شود(رجایی، 1389).

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >