مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی

مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی

مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی

مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 107 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 51

مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری دیدگاه آلوسی و علامه طباطبایی در مورد توحید و صفات الهی

 

 

توضیحات: 51صفحه فارسی (word) با منابع کامل

 

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

 

خلاصه ای از کار:

توحید و صفات ازنگاه آلوسی و نقد آن

یکی از مسائل مهم همه ادیان آسمانی، مسئله توحید و اثبات یکتایی و یگانگی، وحدانیت و احدیت ذات حق است، توحید به معنی نفی شریک و نفی تعدد و نفی ترکیب است، خداوند، شریک و

……………..

-اختلاف دیدگاه در صفات الهی

 قبل از ورود به بحث دیدگاه مفسران تفسیری لازم است نکاتی در باره اختلاف عقائد فِرَق اسلامی در باره توحید و صفات بیان شود.

شهرستانی در کتاب ملل و نحل در این باره می فرماید: گروهی از پیشینیان (سَلَف) برای خداوند صفات ازلی، علم، قدرت، حیات، اراده، سمع، کلام و...اثبات کردند هم چنین برای خداوند صفاتی مانند یدین، وجه و...اثبات نموده و آنها را تأویل نمی کنند و آنها را صفات خبریه می نامند. به این گروه صفاتیه می گویند.[1]

......

-توحید و صفات ازنظر امامیه

امامیه که از سرچشمه زلال مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بهره گرفته و تعلیم یافته است این مسأله را روشن تر تحلیل کرده و راهی میانه رفته اند، امامیه عین ذات مقدّسه را بدون هیچ پیرایه و پیوستگی منشأ تمامی صفات کمال و جمال و جلال می دانند، زیرا هر چه وصف کمال در عالم هستی هست، از ذات او نشأت

.......................

توحید  از  نظر  مولا  امیرالمومنین (علیه السلام)

 اَوَّلُ الدِّینِ مَعرفتُه و کَمالُ مَعرفَتِه التَّصدیقُ به و کمالُ تَصدِیقِ به توحیدُهُ وَ کَمالُ توحیدِه الإِخلاصُ لَهُ  وَ کَمالُ الإخلاصِ له نَفیُ الصِّفات عَنه لِشهادَه  کُلِّ صِفَه أَنَّها  غیرُ المَوصُوفِ و َشَهادَه کُلِّ مَوصُوفٍ أَنَّه غیرُالصِّفَه. فَمَن وَصَفَ اللهَ سُبحانَه فَقَد قَرَنَه  وَ  مَن قَرَنَه فَقَد ثَنّاهُ وَ مَن ثَنّاهُ  فَقَد جَزَّاَهُ وَ مَن جَزَّاَهُ فَقَد جَهِلَه .[2]

«سرلوحة دین شناخت او (خدا) است و شناخت کامل او باور داشتن او است و باور داشتن کامل او یگانه دانستن او است و یگانه دانستن او اخلاص ورزیدن نسبت به او است و اخلاص ورزیدن به او زدودنِ هرصفتی از او

...................

آیت الله صافی می گوید: «یکی از معنای توحید و صفات،  اینکه ذات و صفت واحد است و موصوف غیر صفت نیست.[3]

-صفات الهی

صفات الهی در تقسیمی به دو گونه است: صفات عقلیه و صفات خبریه.

صفات عقلیه: صفاتی که عقل بر اثبات یا نفی آن در مورد خداوند داوری می کند، صفات عقلیه گویند.

عالم و قادر و حی است و مرید و مدرک           هم قدیم و ازلی، هم متکلم صادق.

نه مرکب بود و نه جسم نه مرئی نه محل    بی شریک است و معانی تو غنی دان خالق.[4]

صفات خبریه: صفاتی در قرآن و احادیث وارد شده که جز نقل، مدرک دیگری برای آنها نیست مانند: الف-ید الله «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ ...»[5] (آنان که با تو بیعت می کنند، در واقع با خدا بیعت می کنند دست خدا بالای دست آنها است).

ادامه مطلب

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا شمارنده 20file.vcp.ir Real PR >